Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.10.2021 - 07.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.11.2021 - 25.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Mattila
- Sirkku Haaranen
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mattila
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 / Kirsi (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 / Sirkku (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 / Kirsi
- Pienryhmä 2 / Sirkku
- Opintojakso
- 7K00EV58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.
Sisältö (Opintojakso)
- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti
Aika ja paikka
8.11-25.12.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätyöskentely hyv/hyl
Tehtävävien ja verkkokurssien suoritukset arvioidaan pisteillä 0-3.
Seminaarityö 0-5 pistettä
Kirjoitelma 0-5 pistettä
Kokonaisarvosana muodostuu pisteiden perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentelyt, seminaarit, ryhmätyöt, tuntitehtävät, verkkokurssit, esitelmät, itsenäistä työskentelyä. Lähi- ja etäopetusta.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
s. 14 – 182:
Luvut
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä
TAMK Ammatillinen vuorovaikutus ja haastavat kohtaamistilanteet-verkkokurssin materiaali https://digimedia.tamk.fi/
Oppiportin Asiakaspalvelu terveydenhuollossa verkkokurssi
Luento diat
OHEISMATERIAALIT
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h opiskelijan työtä. (5 x 27h= 135h)
Hoitotyön opetus 38t ja pienryhmätyöskentely 6t.
Sisällön jaksotus
Pienryhmätyöskentely
Seminaari ja tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutukseen kuuluu pakollinen osallistuminen 8.11.2021 järjestettävään järjestöpäivään. Järjestöpäivän teemana on hoitoyksinäisyys. Järjestöpäivä toteutetaan etänä. Tarkempi aikataulu tulee myöhemmin.
Toteutuksen arvioinnin edellytyksenä on myös, että kurssilla annetut tehtävät on palautettu sovittuun aikarajaan mennessä ja hyväksytyllä tasolla suoritettu.
Läsnäolovelvoitteisille tunneille osallistuminen:
Orientaatio 100% läsnäolo
CBCL aloitus 100% läsnäolo sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
CBCL purku 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen keskusteluihin sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.
Seminaarityöskentelyssä 100% osallistuminen.