Markkinointi ja markkinointiviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE22-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2020 - 14.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.01.2021 - 21.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 32
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Saraketo
- Taina Matis
- Vastuuhenkilö
- Taina Matis
- Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
- Opintojakso
- 3H00FE22
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tässä opintojaksossa perehdytään markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja ostokäyttäytymisen perusteisiin sekä sovelletaan niitä tuote- ja pavelukehityksessä.
Opiskelija osaa
- markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteet, osa-alueet ja peruskäsitteet,
- ymmärtää aihealueen merkityksen osana liiketoimintaa,
- tehdä markkinointiviestintää ja tuntee markkinointikanavien toimintatapoja,
- käyttää markkinoinnin kilpailukeinoja sekä tuntee ostokäyttäytymisen taustat ja ilmenemismuodot.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä tarkoittavat markkinointiviestinnässä mainonta, myyntityö, myynnin edistäminen, suhdetoiminta, tiedotus ja julkisuudessa toimiminen?
Miten käytetään eri markkinointi- ja tiedotuskanavia ja mitä mahdollisuuksia ne tarjoavat?
Miten mediat toimivat ja miten niitä voi hyödyntää markkinointiviestinnässä?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteitä?
Miksi asiakas ostaa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija on osittain tunnistanut markkinointiviestinnän muotoja ja niiden käytäntöyhteyttä. Lähdemateriaalin käyttö ja teorian ja käytännön vuoropuhelu on puutteellista. Alan peruskäsitteistö on hallussa vain osittain ja osaaminen on joko pelkästään käytäntöön tai teoriaan suuntautuva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa osittain markkinointiviestinnän muodot, mutta yhteys tuote- tai palvelukehitysprosessiin voisi olla aktiivisempi. Hän ymmärtää pääosin markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Lähdemateriaalia voisi käyttää monipuolisemmin ja hyödyntää enemmän oppimistehtävissä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa markkinointiviestinnän muodot ja osaa hyödyntää niitä yritystoiminnassa. Hän ymmärtää markkinoinnin peruskäsitteiden merkityksen ja hahmottaa markkinoinnin ja markkinointiviestinnän eron. Opiskelija on myös tutustunut monipuolisesti lähdemateriaaliin ja hyödyntänyt sitä. Hän osaa yhdistää teorian ja käytännön sujuvasti tuote- tai palvelukehitysprosessissa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä tammikuun alussa
Kontaktipäivät Lukkarikoneessa/Pakissa (2 pv/kk).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Alustavasti
helmikuun kontaktipäivillä määritelmätentti
maaliskuun (?) kontaktipäivillä ns. hullu tentti projektinhallinnasta
joka lähipäivillä näyttöjä tiimi kerrallaan; toukokuussa loppunäytöt
Uusinnat sopimuksen mukaan, mahdollisimman pian, viimeistään vuoden kuluessa (tutkintosääntö).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmin Moodlessa tehtävänantojen yhteydessä:
Projektityöskentely tiimissä - itse- ja vertaisarviointi
Tentit ja näytöt
Tehtävät ohjeiden mukaisesti
Alustukset ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kevään 2021 moduuli kokoaa yhteen opintojaksot Markkinointi ja markkinointiviestintä, Palvelumuotoilu ja Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät. Toteutus on integroitu.
Kontaktipäivät 2 pv/kk, joiden aikana orientoidutaan, kirkastetaan ajatuksia ja selvennetään oppeja, motivoidutaan sekä hankitaan ja jaetaan osaamista yhdessä.
Etäjaksot, joiden aikana tehdään tehtäviä yhdessä ja erikseen. Tehtävät edellyttävät tiedonhankintaa kirjallisuudesta, verkkolähteistä, haastatteluista yms., työstämistä, käytäntöön vientiä ja analysointia.
Perustana on tiimioppiminen. Valmentajat, opettajat ja asiantuntijat auttavat oppimaan.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Pelin, R. Projektinhallinnan käsikirja.
Muu teemojen mukainen kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintojaksoa x 5 op x 27 h = 405 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja oppimistavoitteet
Projektin suunnittelu, toteutus, raportointi
Opitun näyttäminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava etukäteen valmentajatiimin kanssa. Ehdotus on tuotava valmentajatiimille ajoissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustehtäviin kuuluu työelämälähtöinen projekti, jonka opiskelijatiimit hankkivat itsenäisesti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole antanut panostaan projektin suunnitteluun, toteutukseen tai raportointiin. Hän ei ole palautteesta huolimatta toiminut dynamiikkaa edistävästi. Hän ei ole kytkenyt projektityötä markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilun menetelmiin. Hänen panoksensa kontaktipäivissä on ollut huomaamaton.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät. Hän on työskennellyt projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, mutta hänen panoksensa on ollut vähäinen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät hyvin. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät erinomaisesti. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.