Skip to main content

Service Design (5 cr)

Code: 3H00FE21-3001

General information


Enrolment period
25.11.2020 - 14.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.01.2021 - 21.05.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Administration
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Hanna Saraketo
Tutta Tanttari
Person in charge
Hanna Saraketo
Course
3H00FE21

Objectives (course unit)

Tässä opintojaksossa opitaan tekemään palvelumuotoilua.

Opiskelija osaa
- ymmärtää ja soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.

Content (course unit)

Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa analysoidaan ja hyödynnetään?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet. Lähdemateriaalin käytössä on puutteita tai lähteet ovat pinnallisia. Omaa pohdintaa voisi olla töissä enemmän. Ohjeiden ja aikataulujen noudattamisessa on parantamisen varaa. Yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa voisi tehostaa.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita. Opiskelija hallitsee käsitellyt aihealueet hyvin, osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja yhteistyökykyinen.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet. Hän osaa käyttää validia lähdemateriaalia sekä hyödyntää omaa ajattelua. Hän toimii annettujen ohjeiden ja aikataulujen mukaan. Hän on tiimityötaitoinen ja osaa tukea myös kanssaopiskelijoita.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Location and time

Ennakkotehtävä tammikuun alussa
Kontaktipäivät Lukkarikoneessa/Pakissa.

Exam schedules

Alustavasti
helmikuun kontaktipäivillä määritelmätentti
maaliskuun (?) kontaktipäivillä ns. hullu tentti projektinhallinnasta
joka lähipäivillä näyttöjä tiimi kerrallaan; toukokuussa loppunäytöt

Assessment methods and criteria

Tarkemmin Moodlessa tehtävänantojen yhteydessä:
Projektityöskentely tiimissä - itse- ja vertaisarviointi
Tentit ja näytöt
Tehtävät ohjeiden mukaisesti
Alustukset ohjeiden mukaisesti

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Kevään 2021 moduuli kokoaa yhteen opintojaksot Markkinointi ja markkinointiviestintä, Palvelumuotoilu ja Projektinhallinnan dynamiikka ja menetelmät. Toteutus on integroitu.

Kontaktipäivät 2 pv/kk, joiden aikana orientoidutaan, kirkastetaan ajatuksia ja selvennetään oppeja, motivoidutaan sekä hankitaan ja jaetaan osaamista yhdessä.
Etäjaksot, joiden aikana tehdään tehtäviä yhdessä ja erikseen. Tehtävät edellyttävät tiedonhankintaa kirjallisuudesta, verkkolähteistä, haastatteluista yms., työstämistä, käytäntöön vientiä ja analysointia.
Perustana on tiimioppiminen. Valmentajat, opettajat ja asiantuntijat auttavat oppimaan.

Learning materials

Bergström, S. & Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Pelin, R. Projektinhallinnan käsikirja.
Muu teemojen mukainen kirjallisuus

Student workload

3 opintojaksoa x 5 op x 27 h = 405 h opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatio ja oppimistavoitteet; palvelumuotoilun startti
Projektin suunnittelu, toteutus, raportointi; palvelumuotoilun yhdistäminen projektiin.
Opitun näyttäminen (miten palvelumuotoilu näkyy projektissa).

Completion alternatives

Valinnaisesta suoritustavasta on sovittava etukäteen valmentajatiimin kanssa. Ehdotus on tuotava valmentajatiimille ajoissa.

Practical training and working life cooperation

Harjoitustehtäviin kuuluu työelämälähtöinen projekti, jonka opiskelijatiimit hankkivat itsenäisesti.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole antanut panostaan projektin suunnitteluun, toteutukseen tai raportointiin. Hän ei ole palautteesta huolimatta toiminut dynamiikkaa edistävästi. Hän ei ole kytkenyt projektityötä markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja palvelumuotoilun menetelmiin. Hänen panoksensa kontaktipäivissä on ollut huomaamaton.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät. Hän on työskennellyt projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, mutta hänen panoksensa on ollut vähäinen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät hyvin. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on suorittanut näytöt, tentit ja tehtävät erinomaisesti. Hän on ollut aktiivinen työskentelijä projektitiimissä ja opiskeluryhmässä, jakanut osaamistaan ja edistänyt yhteistä oppimista.

Go back to top of page