Ideasta liiketoiminnaksi (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE17-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.06.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 14.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Vesa Vuorinen
- Taina Matis
- Arja Reinvall
- Vastuuhenkilö
- Arja Reinvall
- Ryhmät
-
21ALITAMLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, monimuoto, Mänttä-Vilppula
- Opintojakso
- 3H00FE17
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tässä opintojaksossa tutustutaan ideointiin ja innovointiin sekä prosesseihin, joiden avulla idean toteutuskelpoisuutta päästään arvioimaan.
Opiskelija osaa
- käyttää ideointimenetelmiä,
- kehittää ideoita innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi tai palveluksi erilaisten työkalujen avulla,
- arvioida idean liiketoiminnallisia mahdollisuuksia,
- innovaatioita koskevan lainsäädännön perusteet.
Sisältö (Opintojakso)
Millaisia ideointimenetelmiä voidaan hyödyntää?
Miten rakennetaan ideasta innovaatio?
Millaiset työkalut tukevat innovointia?
Miten innovaatiosta kehitetään tuote/palvelu?
Millainen lainsäädäntö määrittää innovaatioita?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa vain vähän ideointimenetelmiä. Idean kehittäminen innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi on haasteellista. Innovaatioita koskevan lainsäädännön tuntemisessa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tunnistaa ja hyödyntää ideointimenetelmiä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee osittain innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija tuntee monenlaisia ideointimenetelmiä ja hyödyntää niitä käytännössä. Hän pystyy kehittämään ideansa innovaatioksi ja edelleen myytäväksi tuotteeksi/palveluksi. Opiskelija tuntee innovaatioita koskevan lainsäädännön.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.
Aika ja paikka
Aikataulu on Pakissa/Pepissä/lukkarikoneessa; lähipäivät ovat yleensä maakunnassa, tarkempi info Moodlessa ja muissa viestintäkanavissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet on kuvattu opetussuunnitelmassa. Ne tarkentuvat etätehtäväkohtaisesti ja ovat luettavissa tehtävänannoista Moodlessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
tiimippiminen, dialogi, tiimivalmentaminen, kehityskeskustelut, luennot, klinikat, työpajat, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt, esitykset, tentit, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itse- ja vertaisarviointi.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja -vinkit ovat esillä Moodlessa. Pääsääntöisesti materiaali on saatavilla Tampereen korkeakoulujen kirjastojen kautta tai muualta verkosta. Opettajien, opiskelijoiden ja vierailijoiden esitysmateriaali on Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työ pyritään jakamaan tasaisesti lukukauden ajalle. Kuormaa tasataan ennen lukukauden alkua suoritettavin orientoivin tehtävin, mikä voi olla esimerkiksi aihealueeseen perehtymistä kirjallisuuden avulla.
Sisällön jaksotus
Moduulin perusrakenne on
- ennakkotehtävä
- lähipäivät 1/5
- etätehtävät
- lähipäivät 2/5
- etätehtävät
- lähipäivät 3/5
- etätehtävät
- lähipäivät 4/5
- etätehtävät
- lähipäivät 5/5 ja arvioinnit.
Lähipäiviä on 2/kuukausi. Etäjaksojen aikana voi olla valmentajavetoisia (verkko)tapaamisia tai ohjauksia sekä opiskelijoiden itsenäisesti järjestämiä ryhmä- tai tiimityöhetkiä sekä itseopiskelua tukevia tapaamisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista voi neuvotella vastuuvalmentajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitukset ja tehtävät saa yhdistää omaan työhön tai (oman) yritystoiminnan kehittämiseen. Pyritään pitämään opinnot työelämälähtöisinä ja mahdollisimman aitoina ja siten työelämää kehittävinä.
Lisätietoja opiskelijoille
Moduulien opintojaksot integroidaan toisiinsa mahdollisimman luontevasti, siksi niihin liittyviä tehtävistä ei aina voi irrottaa osia opintojaksorajauksin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Katso OPS ja Moodle, missä tehtävänantojen yhteydessä on myös arviointikriteerit kunkin tehtävän osalta.