Pedagoginen praktikum 4 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG34-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.06.2020 - 13.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.09.2020 - 07.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 50
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Heini Kärkkäinen
- Matti Ruippo
- Petri Antikainen
- Janne Malinen
- Markus Hohti
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Sini Vahervuo
- Risto Kyrö
- Vastuuhenkilö
- Petri Antikainen
- Opintojakso
- 2X00CG34
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Instrumenttipedagogiikka: Opiskelijan kykenee laatimaan tavoitteellisia ja oppijoille sopivia oppitunteja tai projekteja vaativalla tasolla niin tiedollisesti kuin taidollisesti. Opiskelijalla on valmius toimia erilaisissa oppimisympäristöissä. Hän osaa toimia opettajana monipuolisesti eri-ikäisten harrastajien parista aina ammatilliseen koulutukseen asti. Opiskelijan professio-identiteetti on vahvistunut opettajana.
Musiikinteoriapedagogiikka (sekä laaja-alainen musiikkipedagogiikka että säveltäminen): Opiskelija kykenee toimimaan ammatillisen koulutuksen kentällä asiantuntijaroolissa. Hänellä on valmiuksia toimia erilaisissa toimintaympäristöissä, kehittää niitä ja muokata omaa opetustaan kohteen mukaisesti. Hän huomioi omassa toiminnassaan myös kestävän kehittämisen periaatteet.
Opiskelijalla on omaksunut työelämätaitoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja käyttää niitä työhyvinvointia edistävästi. Hän osaa toimia monikulttuurisessa ympäristössä.
Kuoronjohtopedagogiikka: Opiskelija osaa korkeatasoisen kuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija osaa laatia monipuolisia ohjelmistokokonaisuuksia ja pitkäkestoisia projekteja eri tasoisille ja eri tyylisille kuoroille ja kuoromuodoille. Hän hallitsee eri tyylikausien ohjelmistojen harjoittamisen erityistaitoja. Opiskelija osaa toimia kuoromestarina ooppera- ja orkesterituotannoissa. Opiskelijan oma ammatillinen identiteetti kuoronjohtajana on vahvistunut.
Sisältö (Opintojakso)
Seminaarityöskentely ja siihen liittyvien tehtävien suorittaminen.
Aika ja paikka
Syyslukukausi: Opetusajankohta ja -paikka sovitaan substanssipedagogiikan opettajan kanssa. Kevään aikana tehtävään työelämäprojektiin littyen pidetään asiantuntijaluennot.
Kevätlukukausi. Opetus toteutetaan yhteistyössä pedagogisen verkoston oppilaitosten kanssa tammikuun ja maaliskuun välisenä aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan koko opintojakson ajan. Arvioinnin perusteena on aktiivinen osallistuminen opintojaksolla, työelämäyhteyksien hoitaminen ja annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, tehtävät, keskustelut.
Oppimateriaalit
Sovitaan opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson lähiopetus on 1 op,opiskelijan itsenäinen työskentely 1 op.
Sisällön jaksotus
Sovitaan opettajien kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettelystä tulee neuvotella opettajatuutorin kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Puolet opintojaksosta toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.
Kansainvälisyys
Osa materiaalista voi olla kansainvälistä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksyttyyn suoritukseen tarvitaan aktiivinen osallistuminen opintojakson lähiopetukseen, annettujen tehtävien suorittaminen annetussa aikaraamissa ja työelämäyhteyksien hoitaminen asianmukaisesti.
Hylätyssä suorituksessa jokin osa-alue ei toteudu.