Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen harjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ET98-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2020 - 31.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 04.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Matti Ruippo
Maiju Kopra
Petri Antikainen
Jari Salmela
Päivi Lehtonen
Pekka Ahonen
Kosti Nivalainen
Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Petri Antikainen
Ryhmät
20MUPE
Musiikkipedagogi
Opintojakso
2X00ET98

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija hahmottaa verkko-opetuksen mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. (1 op)
Hän tutustuu oman substanssinsa opetukseen liittyviin periaatteisiin ja opetuksessa käytettäviin materiaaleihin praktikum 1 -opinnoissa. (2 op)

Substanssipedagogiikka (2 op):
Instrumenttipedagogi
Opiskelijalla on valmiuksia opettaa substanssinsa oppilasta. Hän on perehtynyt substanssiopetukseen liittyviin tekijöihin sekä kykenee havainnoimaan ja reflektoimaan opetusta.

Musiikinteoriapedagogi
Opiskelijalla on valmiudet toteuttaa tavoitteellisia opetustuokioita musiikin hahmotusopintojen perustason oppijoiden kanssa. Hän osaa laatia johdonmukaisia tuntisuunnitelmia ja reflektoida omaa opetustaan. Hänellä on taitoa toimia ryhmien kanssa ja kollegiaalisesti.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa kuoron/orkesterin taiteellisena johtajana toimimisen pedagogiset perustaidot. Hänellä on valmiuksia perustason kuoron/orkesterin kehittämiseen ja hän pystyy havainnoimaan ja reflektoimaan musiikin johtamista ja harjoittamista pedagogisena prosessina. Opiskelija ymmärtää kuoron, klassisen orkesterin ja puhallinorkesterin ja musikaaliohjelmiston harjoittamisen erityispiirteitä.

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelija perehtyy ohjaavan opettajansa kanssa substanssinsa opetukseen liittyviin teknisiin asioihin ja materiaaleihin sekä opettaa joko yksilöopetusta ja ryhmiä. Ohjaava opettaja on mukana osalla opetuskerroista, antaa palautteen ja reflektoi tilanteita yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti. Lisäksi opiskelija osallistuu praktikum 1-opintoihin ja suorittaa siihen liittyvät tehtävät. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.

Verkko-opetus
Verkko-opetuksen mahdollisuudet opetuksessa.

Substanssipedagogiikka:

Musiikinteoriapedagogi:
Musiikin hahmotusopintojen perustason ryhmien opettaminen pienryhmätyönä. Praktikum 1 - tunnit, joissa käsitellään opetusmateriaaleja, opetukseen liittyvää sidosryhmätyötä, laaditaan opetukseen liittyviä suunnitelmia ja harjoitellaan toiminnallisesti kokonaisvaltaisen ilmiöoppimisen mahdollisuuksia musiikin hahmotusopinnoissa.

Instrumenttipedagogi:
Oman substanssin opetuksen pääperiaatteet ja niiden soveltaminen opetuksessa.

Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja:
Työskentely harjoitusinstrumentin kanssa sekä osallistuminen pedagogiikan ryhmätunneille.
Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi.
Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan määrittelemällä tavalla.

Aika ja paikka

Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Instrumenttipedagogiikka: osallistuminen ja aktiivisuus Pedagogisen praktikumin luentoihin. Pedagogisen praktikumin ja Ohjatun havainnoinnin kokemusten soveltaminen Opetusharjoitteluun.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Instrumenttipedagogiikka: Pedagoginen praktikum, joka on luentotyyppinen ainedidaktiikkaan keskittyvä jakso, jossa ohjaava opettaja päättää käytännöt ja toteutustavat.
Ohjattu havainnointi, jossa opiskelija observoi oman instrumenttinsa alkeistason opetustilanteita ja tutustuu myös muiden instrumenttien vastaavan tasoiseen opetukseen. Havainnointiin kuuluu myös varhaistason oppilaskonserttien seuraaminen.
Opetusharjoittelu: varhaistason harjoitusoppilaan opettamista, johon kuuluu sovittu määrä ohjaavan opettajan tuntiseurantaa ja palautekeskustelua.

Oppimateriaalit

Instrumenttipedagogiikka: sovitaan erikseen, painopisteenä alkeis- ja perustason instrumenttiopetus.

Sisällön jaksotus

Instrumenttipedagogiikka: Pedagoginen praktikum -luennot pidetään pääsääntöisesti syyslukukaudella, Opetusharjoittelu kevätkaudella ja Ohjattua havainnointia suositetaan tehtäväksi koko lukuvuoden ajan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Instrumenttipedagogiikka: AHOT

Lisätiedot

Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Instrumenttipedagogiikka:
hyväksytty; Opiskelija on osallistunut ohjaavan opettajan kanssa sovitusti riittävässä määrin Praktikum-luentoihin ja osoittaa oman opettajuutensa kasvua vuorovaikutuksessa oppilaan kanssa.
hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut Pedagogisen praktikumin luentoihin aktiivisesti tai ei ole suorittanut hänelle mahdollisesti annettuja tehtäviä. Opetusharjoittelu ei anna viitteitä oman opettajuuden kasvusta, oppimista edistävää positiivista vuorovaikutusta ei voi havaita.

Siirry alkuun