Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00CV46-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2020 - 25.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.10.2020 - 04.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
Sisältö (Opintojakso)
Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessi ja menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.
Aika ja paikka
09.10.2020 13.00 - 16.00 (etäopetusta)
06.11.2020 13.00 - 16.00 (lähiopetusta, jos koronatilanne sallii)
13.11.2020 13.00 - 16.00 (lähiopetusta, jos koronatilanne sallii)
27.11.2020 13.00 - 16.00 (lähiopetusta, jos koronatilanne sallii)
04.12.2020 13.00 - 16.00 (lähiopetusta, jos koronatilanne sallii)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- tehtävät ja projektit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- hyväksytyt harjoitustehtävät ja palvelumuotoiluprosessin toteutus ja -kuvaus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Oppimateriaalit
Löytyy kurssin alkaessa Moodle verkko-oppimisympäristöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- 135 h, vaatii sitoutumista palvelumuotoiluprojektin toteuttamiseen ja kontaktiopetukseen osallistumiseen.
Sisällön jaksotus
kts. Moodle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- sovitaan henkilökohtaisesti tarpeen mukaan
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- harjoitustyö tehdään tiimityönä joko omaan organisaatioon tai ulkopuoliselle toimeksiantajalle
Kansainvälisyys
- vieraskielinen lähdemateriaali
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki toteutuksen harjoitustehtävät ja osoittanut tuntevansa palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät. Harjoitustehtävissään ja kehittämisprojektissa hän on osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua sekä sitouttanut asiakkaat ja sidosryhmät mukaan kehitystoimintaan.