Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET87-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jori Leskelä
Vastuuhenkilö
Jori Leskelä
Ryhmät
20SEKE
Opettajankoulutus, Seinäjoen keskiviikon ryhmä
Opintojakso
1L00ET87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- arvioi erilaisia toiminta- ja oppimisympäristöjä ja niiden tarjoamia pedagogisia virikkeitä oman koulutusalan kannalta
- analysoi oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja erittelee niiden vaikutusta opettajan työhön
- osallistuu aktiivisena toimijana ammatilliseen opettajuuteen liittyviin verkostotapaamisiin ja laajentaa omia verkostojaan
- toimii ja arvioi omaa ja muiden toimintaa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja määrittelee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson perustana on käytännön perehtyminen oppimisympäristöihin sekä ammatillisen opettajan verkostoihin. Verkostojen osalta painottuu opettajaopiskelijan aktiivinen toiminta verkostoissa ja yhteisöissä. Opettajaopiskelija perehtyy opettamisen ja ohjaamisen monimuotoisuuteen, osallistuu yhteiskunnallisiin foorumeihin (sekä tunnistaa toimintansa osana omien opiskelijoidensa kokemusmaailmoja?).

Ydinkysymyksiä:
Mitkä oppimisympäristön piirteet edistävät oppimista?
Miten eri koulutusaloilla rakennetaan oppimista edistäviä toiminta- ja oppimisympäristöjä ja oppilaitoskulttuuria?
Miten esteettömyyttä ja saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Millainen on koulutusalan opiskelijan opiskelupolku oppilaitosasteelta toiselle?
Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä ja miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?
Mitä toiminta eri yhteistyö- ja verkostotahojen kanssa merkitsee opettajalle ja opiskelijalle esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksessa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan tekemä arviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
Havainnointi
Haastattelut
Osallistuminen verkostotyöskentelyyn

Oppimateriaalit

ks OPS ja opettajan antama materiaali
Osittain opiskelijoiden itsensä etsimä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27h = 135h

Sisällön jaksotus

Oppimisympäristöharjoittelu: eri kouluasteet ja oman urasuunnitelman mukaiset oppilaitokset ja muut oppimisympäristöt
Verkostoharjoittelu: oppilaitoksen sisäiset ja ulkoiset verkostot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

harjoittelu autenttisisa ympäristöissä, havainnoinnit ja haastattelut eri oppilaitoksisa

Kansainvälisyys

mahdollisuuksien mukaan tarjolla TAMKin kv-yhteistyöoppilaitokset

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Siirry alkuun