Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET87-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi erilaisia toiminta- ja oppimisympäristöjä ja niiden tarjoamia pedagogisia virikkeitä oman koulutusalan kannalta
- analysoi oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja erittelee niiden vaikutusta opettajan työhön
- osallistuu aktiivisena toimijana ammatilliseen opettajuuteen liittyviin verkostotapaamisiin ja laajentaa omia verkostojaan
- toimii ja arvioi omaa ja muiden toimintaa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja määrittelee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson perustana on käytännön perehtyminen oppimisympäristöihin sekä ammatillisen opettajan verkostoihin. Verkostojen osalta painottuu opettajaopiskelijan aktiivinen toiminta verkostoissa ja yhteisöissä. Opettajaopiskelija perehtyy opettamisen ja ohjaamisen monimuotoisuuteen, osallistuu yhteiskunnallisiin foorumeihin (sekä tunnistaa toimintansa osana omien opiskelijoidensa kokemusmaailmoja?).
Ydinkysymyksiä:
Mitkä oppimisympäristön piirteet edistävät oppimista?
Miten eri koulutusaloilla rakennetaan oppimista edistäviä toiminta- ja oppimisympäristöjä ja oppilaitoskulttuuria?
Miten esteettömyyttä ja saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Millainen on koulutusalan opiskelijan opiskelupolku oppilaitosasteelta toiselle?
Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä ja miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?
Mitä toiminta eri yhteistyö- ja verkostotahojen kanssa merkitsee opettajalle ja opiskelijalle esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksessa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
syksy 2020
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan tekemä arviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
Havainnointi
Haastattelut
Osallistuminen verkostotyöskentelyyn
Oppimateriaalit
ks OPS ja opettajan antama materiaali
Osittain opiskelijoiden itsensä etsimä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27h = 135h
Sisällön jaksotus
Oppimisympäristöharjoittelu: eri kouluasteet ja oman urasuunnitelman mukaiset oppilaitokset ja muut oppimisympäristöt
Verkostoharjoittelu: oppilaitoksen sisäiset ja ulkoiset verkostot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
harjoittelu autenttisisa ympäristöissä, havainnoinnit ja haastattelut eri oppilaitoksisa
Kansainvälisyys
mahdollisuuksien mukaan tarjolla TAMKin kv-yhteistyöoppilaitokset
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.