Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristö- ja verkostoharjoittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET87-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 18.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Opintojakso
1L00ET87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- arvioi erilaisia toiminta- ja oppimisympäristöjä ja niiden tarjoamia pedagogisia virikkeitä oman koulutusalan kannalta
- analysoi oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja erittelee niiden vaikutusta opettajan työhön
- osallistuu aktiivisena toimijana ammatilliseen opettajuuteen liittyviin verkostotapaamisiin ja laajentaa omia verkostojaan
- toimii ja arvioi omaa ja muiden toimintaa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja määrittelee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson perustana on käytännön perehtyminen oppimisympäristöihin sekä ammatillisen opettajan verkostoihin. Verkostojen osalta painottuu opettajaopiskelijan aktiivinen toiminta verkostoissa ja yhteisöissä. Opettajaopiskelija perehtyy opettamisen ja ohjaamisen monimuotoisuuteen, osallistuu yhteiskunnallisiin foorumeihin (sekä tunnistaa toimintansa osana omien opiskelijoidensa kokemusmaailmoja?).

Ydinkysymyksiä:
Mitkä oppimisympäristön piirteet edistävät oppimista?
Miten eri koulutusaloilla rakennetaan oppimista edistäviä toiminta- ja oppimisympäristöjä ja oppilaitoskulttuuria?
Miten esteettömyyttä ja saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Millainen on koulutusalan opiskelijan opiskelupolku oppilaitosasteelta toiselle?
Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä ja miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?
Mitä toiminta eri yhteistyö- ja verkostotahojen kanssa merkitsee opettajalle ja opiskelijalle esimerkiksi yrittäjyyskasvatuksessa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Ajoitus näkyy opinto-oppaan kautta.

Paikka: Verkossa tai TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.

Itsenäinen työskentely sopivina ajankohtina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty, täydennettävää, hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tutustumiset oppimisympäristöihin ja osallistuminen eri verkostoihin. Itsenäinen työskentely ja raportointi

Oppimateriaalit

TAOKin OPS, 20AO-työtilan ohjeistus Moodlessa ja ammattikirjallisuus (tutkimukset, artikkelit, kirjat)
Osittain opiskelijoiden itse etsimät materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa n. 133 h opiskelijan työtä. Harjoittelu ajoittuu pääosin osaksi OK1:n suoritusta. Harjoittelun voi suorittaa myös myöhemmin opintojen edetessä.

Sisällön jaksotus

Oppimisympäristöt-perehtymiset
Toimintakulttuurit-perehtymiset
Tarkemmin määrittyvät yksilöllisissä suunnitelmissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voi myös AHOToida joko kokonaan tai osittain osaamisen kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö toteutuu täysimääräisesti.

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä muiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

OPSin tavoitteet tulee saavuttaa. Monipuolinen harjoittelu on pohja opetus- ja ohjaamisharjoittelun onnistumiselle.

Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Siirry alkuun