Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittyminen ja kehittämistyö (10op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET94-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Annukka Tapani
Vastuuhenkilö
Annukka Tapani
Opintojakso
1L00ET94

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), joka sisältää omat opintoja koskevat tavoitteet sekä päivittää HOPSia ja tavoitteita opintojensa aikana
- reflektoi, arvioi ja kehittää omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään (käyttötietoaan)
- reflektoi ja arvioi oman opettajaosaamisensa kasvua kunkin opintokokonaisuuden lopussa
- laatii koko opintojen ajan oman opettajuutensa kasvua ja opettajaidentiteettiään hahmottavaa portfoliota.
- laatii kehittämistyön:
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen sekä
- kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), portfolio ja kehittämistyö. HOPS on lähinnä opintojen suunnittelun ja edistämisen tuki. Portfolio on kuvaus opettajaopiskelijan oman opettajaidentiteetin ja -osaamisen kasvusta. Kehittämistyö on opettajaopintojen tuella karttuvan, konkreettisessa kohteessa osoitetun pedagogisen osaamisen ilmentymä. Nämä kaikki ovat pitkäkestoisia, opintokokonaisuudesta toiseen jatkuvia prosesseja. HOPSin ja portfolion laatiminen aloitetaan opintojen alussa. Kehittämistyö aloitetaan hiukan myöhemmin ja HOPSin tavoitteiden mukaisesti.

Ydinkysymyksiä:
Mitkä TAOKin opetussuunnitelman ydinosaamiset ovat sinulle tutumpia, mitkä vieraampia? Huomaathan, että samannimiset ydinosaamiset määrittyvät eri tavoin eri opintokokonaisuuksissa.
Millainen opintosuunnitelma (HOPS) liittäisi sinun omat tavoitteesi opetussuunnitelman tavoitteisiin?
Mikä tarkoitetaan opettajan ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksellä (käyttötiedolla)?
Miten voit tehdä käyttötiedostasi tietoisemman?
Millainen portfolio ilmentäisi sinun opettajaosaamistasi parhaiten?
Millaisen pedagogisen kehittämishaasteen tunnistat omassa oppilaitoksessasi tai jossain muussa organisaatiossa tai jossakin hankkeessa? Miten oma pedagoginen osaamisesi olisi liitettävissä tuohon kehittämiskohteeseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

kehittämistyö tehdään mahdollisuuksien mukaan omaan työhön tai omaa oppilaitosta, sen käytäntöjä kehittämään. Opetus järjestetetään TAMKissa tai osallistujien oppilaitoksissa, mahdollisesti tilanteen niin vaatiessa verkossa
Pe klo 12.30-19, La klo 9-16

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osaamisen arviointi: arviointitaulukko 3/OPS

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

alustukset, yhteisöllinen oppiminen, vertaistyöskentely, yksilöllinen työskentely ja oman osaamisen reflektiivinen arviointi

Oppimateriaalit

OPSissa mainittu kirjallisuus, ryhmänohjaajan osoittama materiaali, kehittämistyöhön erikseen määriteltävä kasvatustieteellinen kirjallisuus sekä sopivat aineistot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

syksy 2020- kevät 2021

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kehittämistyö on kiinteä osa oppilaitosyhteistyötä, koska kehittäminen sidotaan opiskelijan oppilaitoksen käytäntöjen kehittämiseen ja arviointiin.

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Siirry alkuun