Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET93-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jiri Vilppola
- Nina Eskola-Salin
- Minna Ahokas
- Vastuuhenkilö
- Jiri Vilppola
- Opintojakso
- 1L00ET93
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- hyödyntää mediaa yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana oman ammattialansa näkökulmasta
- arvioi oman koulutus- ja ammattialan muutosten vaikutusta omaan työhön opettajana
- arvioi globaalien, yhteiskunnallisten sekä työvoima- ja koulutuspoliittisten muutosten vaikutusta opettajan työhön ja opiskelijoiden opiskeluun
- perustelee uudenlaisten opiskelun tapojen ja ohjaamisen muotojen tarpeellisuutta.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tuella haetaan näkemystä siitä, mitä yhteiskunnan muuttuminen merkitsee ammatillisen opettajan työssä.
Ydinkysymyksiä:
Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
Millaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
Millaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
Miten globaalin kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen hallinnan edellyttämät uudet tavat toimia heijastuvat opettajan työhön?
Mitä on uudistuva opettajuus ja miten se opettaja huomioi sen omassa opetustyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Verkkotyöskentely, sovitut yhteiset ajankohdat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaaminen osoitetaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti, ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi tapahtuu mukaillen OK3 arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen. Arvioinnissa hyödynnetään osaamisen osoittamista HOPSissa sovitulla tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkotyöskentelyssä itsenäistä ja pienryhmässä tapahtuvaa työskentelyä, asiantuntijaluentoja ja -alustuksia, itsenäistä tiedonhankintaa, pienryhmissä tapahtuvaa tiedonjakamista, yhteisöillisesti tapahtuvaa tiedonrakentamista, portfolio työskentelyä
Oppimateriaalit
TAOK ops 2020-2021 , OPS;n kirjallisuusviitteet, Moodle materiaalit, tieteelliset julkaisut ja artikkelit, muut verkkojulkaisut, kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset, oppimistehtäviä, itsenäistä ja pienryhmä työskentelyä.
5 opintopistettä vastaa n 125h opiskelijan työtä. Myös aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan huomioida AHOT-keskustelujen kautta.
Sisällön jaksotus
Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku tai AHO:tointi mahdollista osittain tai koko opintojakson. Henkilökohtaistamissuunnitelmassa HOPS suunnitellut yksilölliset tavat.
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteereinä hyödynnetään opintojakson osaamistavoitteita.
Osaamisen osoittamisen yhteydessä opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa opintijakson osaamistavoitteisiin.
Osaamisen osoittamista on myös mahdollista täydentää pyydetyllä tavalla.