Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittyminen ja kehittämistyö (10op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET94-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00ET94

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), joka sisältää omat opintoja koskevat tavoitteet sekä päivittää HOPSia ja tavoitteita opintojensa aikana
- reflektoi, arvioi ja kehittää omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään (käyttötietoaan)
- reflektoi ja arvioi oman opettajaosaamisensa kasvua kunkin opintokokonaisuuden lopussa
- laatii koko opintojen ajan oman opettajuutensa kasvua ja opettajaidentiteettiään hahmottavaa portfoliota.
- laatii kehittämistyön:
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen sekä
- kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), portfolio ja kehittämistyö. HOPS on lähinnä opintojen suunnittelun ja edistämisen tuki. Portfolio on kuvaus opettajaopiskelijan oman opettajaidentiteetin ja -osaamisen kasvusta. Kehittämistyö on opettajaopintojen tuella karttuvan, konkreettisessa kohteessa osoitetun pedagogisen osaamisen ilmentymä. Nämä kaikki ovat pitkäkestoisia, opintokokonaisuudesta toiseen jatkuvia prosesseja. HOPSin ja portfolion laatiminen aloitetaan opintojen alussa. Kehittämistyö aloitetaan hiukan myöhemmin ja HOPSin tavoitteiden mukaisesti.

Ydinkysymyksiä:
Mitkä TAOKin opetussuunnitelman ydinosaamiset ovat sinulle tutumpia, mitkä vieraampia? Huomaathan, että samannimiset ydinosaamiset määrittyvät eri tavoin eri opintokokonaisuuksissa.
Millainen opintosuunnitelma (HOPS) liittäisi sinun omat tavoitteesi opetussuunnitelman tavoitteisiin?
Mikä tarkoitetaan opettajan ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksellä (käyttötiedolla)?
Miten voit tehdä käyttötiedostasi tietoisemman?
Millainen portfolio ilmentäisi sinun opettajaosaamistasi parhaiten?
Millaisen pedagogisen kehittämishaasteen tunnistat omassa oppilaitoksessasi tai jossain muussa organisaatiossa tai jossakin hankkeessa? Miten oma pedagoginen osaamisesi olisi liitettävissä tuohon kehittämiskohteeseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja asiantuntija-arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, vertaistyöskentely sekä itsenäinen opiskelu

Kehittämisprojektin suunnittelu ja toteutus.

Oppimateriaalit

TAOK- opsin mukainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopistemäärän mukainen kuormitus.
1op = 27 tuntia lähikontaktia, pienryhmätoimintaa tai itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvitaessa erikseen opiskelijan kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opettajan työhön liittyvien verkostojen hyödyntäminen kehittämisessä.

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Aktiivinen osallistuminen ja sovittujen vastuiden hoitaminen

Kehittämistyön teko ja esittely, yhteenvedon palautus. Opintojakson osaamistavoitteet tukena arvioinnissa.

Siirry alkuun