Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöt ja toimintakulttuurit (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET86-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00ET86

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
- analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
- osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta.

Sisältö (Opintojakso)

Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.

Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.

Ydinkysymyksiä:
Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Pääosin verkkoympäristössä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaaminen osoitetaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti, ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa hyödynnetään osaamisen osoittamista HOPSissa sovitulla tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja ohjaus. Opiskelijan itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

TAOK ops 2020-2021 kirjallisuuslistan mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 työtuntia. Myös aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan huomioida AHOT-keskustelujen kautta.

Sisällön jaksotus

Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Henkilökohtaistamissuunnitelmassa HOPS suunnitellut yksilölliset tavat. Mm. opettajana toimivilla omalla työpaikalla oppiminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Kansainvälisyys

KV- kirjallisuutta ja lähdemateriaalia voidaan hyödyntää.

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteereinä hyödynnetään opintojakson osaamistavoitteita.
Osaamisen osoittamisen yhteydessä opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa opintijakson osaamistavoitteisiin.

Osaamisen osoittamista on myös mahdollista täydentää pyydetyllä tavalla.

Siirry alkuun