Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET93-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.05.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Marja Keränen
- Päivi Lehtonen
- Vastuuhenkilö
- Päivi Lehtonen
- Ryhmät
-
20TAPEAOpettajankoulutus, Tampereen perjantain ryhmä
- Opintojakso
- 1L00ET93
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- hyödyntää mediaa yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana oman ammattialansa näkökulmasta
- arvioi oman koulutus- ja ammattialan muutosten vaikutusta omaan työhön opettajana
- arvioi globaalien, yhteiskunnallisten sekä työvoima- ja koulutuspoliittisten muutosten vaikutusta opettajan työhön ja opiskelijoiden opiskeluun
- perustelee uudenlaisten opiskelun tapojen ja ohjaamisen muotojen tarpeellisuutta.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tuella haetaan näkemystä siitä, mitä yhteiskunnan muuttuminen merkitsee ammatillisen opettajan työssä.
Ydinkysymyksiä:
Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
Millaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
Millaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
Miten globaalin kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen hallinnan edellyttämät uudet tavat toimia heijastuvat opettajan työhön?
Mitä on uudistuva opettajuus ja miten se opettaja huomioi sen omassa opetustyössään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Ks. Moodleissa ilmoitetut tiedot.
Paikka: Verkossa tai TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivissä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä:
Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja/tai kasvokkkain
Raportointi portfoliota varten.
Oppimateriaalit
Ks. OPS:ssa ja Moodle-työtiloissa mainitut; muut tieteelliset julkaisut ja kirjallisuus
Osittain opiskelijoiden itse etsimiä materiaaleja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 26,66 tuntia= n. 133 tuntia, joka koostuu kontaktitapaamisista ja itsenäisestä sekä pienryhmätyöskentelystä. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOTointi ja hyväksiluku mahdollisian perustellusti.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina käytettävissä kontaktipäivissä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.