Erityispedagogiikan perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00EU75-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tuntee erityiskasvatuksen ja –opetuksen historialliset vaiheet ja arvioi niiden vaikutuksia sekä merkitystä nykyisyyteen.
Perehtyy erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hallitsee erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja osaa hyödyntää sekä soveltaa niitä omassa työssään laaja-alaisesti.
Hahmottaa erityispedagogiikan ja muiden tieteenalojen rajapintoja ja tunnistaa niiden merkityksen erityisopettajan työssä.
Perehtyy erityispedagogiikan uusimpaan tutkimustietoon ja osaa hyödyntää sekä soveltaa sitä oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä.
Sisältö (Opintojakso)
Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
Mitkä ovat erityiskasvatuksen ja -opetuksen keskeiset historialliset vaiheet ja mitkä ovat niiden merkitykset ja vaikutukset nykyisyyteen?
Mitkä ovat erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja miten niitä hyödynnetään omassa työssä laaja-alaisesti?
Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää omassa työssäsi?
Miten erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa voi hyödyntää oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- tuntee erityiskasvatuksen ja –opetuksen historialliset vaiheet ja niiden merkityksen nykyisyyteen
- on perehtynyt erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hallitsee erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja osaa hyödyntää sekä soveltaa niitä omassa työssään laaja-alaisesti
- hahmottaa muiden tieteenalojen ja erityispedagogiikan rajapintoja
- on perehtynyt erityispedagogiikan uusimpaan tutkimustietoon ja osaa hyödyntää sekä soveltaa sitä oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä
Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Aika ja paikka
Ei määritelty.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.
Oppimateriaalit
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Helsinki: Lastensuojelun Keskusliitto.
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus.
Sisällön jaksotus
Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan hopsissa vahvistetu tapa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan hopsin mukainen.
Kansainvälisyys
Ei tässä toteutuksessa.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.