Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikan perusteet (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00EU75-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Sissi Huhtala
Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Opintojakso
1L00EU75

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tuntee erityiskasvatuksen ja –opetuksen historialliset vaiheet ja arvioi niiden vaikutuksia sekä merkitystä nykyisyyteen.
Perehtyy erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hallitsee erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja osaa hyödyntää sekä soveltaa niitä omassa työssään laaja-alaisesti.
Hahmottaa erityispedagogiikan ja muiden tieteenalojen rajapintoja ja tunnistaa niiden merkityksen erityisopettajan työssä.
Perehtyy erityispedagogiikan uusimpaan tutkimustietoon ja osaa hyödyntää sekä soveltaa sitä oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä.

Sisältö (Opintojakso)

Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
Mitkä ovat erityiskasvatuksen ja -opetuksen keskeiset historialliset vaiheet ja mitkä ovat niiden merkitykset ja vaikutukset nykyisyyteen?
Mitkä ovat erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja miten niitä hyödynnetään omassa työssä laaja-alaisesti?
Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää omassa työssäsi?
Miten erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa voi hyödyntää oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- tuntee erityiskasvatuksen ja –opetuksen historialliset vaiheet ja niiden merkityksen nykyisyyteen
- on perehtynyt erityispedagogiikkaan tieteenalana ja hallitsee erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja osaa hyödyntää sekä soveltaa niitä omassa työssään laaja-alaisesti
- hahmottaa muiden tieteenalojen ja erityispedagogiikan rajapintoja
- on perehtynyt erityispedagogiikan uusimpaan tutkimustietoon ja osaa hyödyntää sekä soveltaa sitä oman työn ja organisaation toiminnan kehittämisessä

Kun opiskelija ei saavuta tavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Aika ja paikka

Ei määritelty.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vertais- ja itsearviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijalähtöiset opetusmenetelmät.

Oppimateriaalit

Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Helsinki: Lastensuojelun Keskusliitto.

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vehmas, S. 2005. Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus.

Sisällön jaksotus

Opiskelijan hopsisssa vahvistettu tapa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan hopsissa vahvistetu tapa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan hopsin mukainen.

Kansainvälisyys

Ei tässä toteutuksessa.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Osaaminen on osoitettu osaamistavoitteiden mukaisesti.

Siirry alkuun