Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00DX19-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 17.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2020 - 14.08.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
-osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
-ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Anatomia ja fysiologia:
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan
Sisältö (Opintojakso)
Hoitotyö 4 op
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
- kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
- saattohoidon periaatteet
Anatomia ja fysiologia 2 op
- kudokset
- veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti, joka tulee suorittaa hyväksytysti ennen jakson päättymistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely moodle-alustalla, videot, kuvat, sähköiset materiaalit, blogit, vertaisarviointi, oppimista tukevat tietovisat
Oppimateriaalit
Tenttikirjat:
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
-Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita . 1-157
-Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Oheisluettavaa eli muu suositeltava kirjallisuus ja materiaali:
-Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
-Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
-Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
-Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi
-Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056
-Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op x 27 h = 108 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Moodle-oppimisympäristössä.