Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER52-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2020 - 06.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2021 - 30.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Ryhmät
19MUPE
Musiikkipedagogi
20MUPE
Musiikkipedagogi
Opintojakso
2X00ER52

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija
- tuntee suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia (esim. osaamisperustaisuus /-teisuus, henkilökohtaisuus, oppimisen kaikkiallisuus)
- tunnistaa ihmisen elämänkaaresta nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä niiden merkitystä kasvatuksessa, koulutuksessa ja urapolun kehityksessä
- hyödyntää monipuolisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista keskeisenä osana jatkuvaa oppimista ja osallistuu oman alansa näkökulmasta työelämässä tarvittavaa osaamista kartoittavaan keskusteluun
- tunnistaa ammatti-identiteetin kehitysvaiheita ja tukee/ohjaa ammatti-identiteetin rakentumista oman/tulevan työnkuvansa mukaisesti
- hyödyntää tutkimus- ja kehittämistietoa omassa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Opettajan työssä on tärkeää ymmärtää kasvatuksen ja opetuksen yhteys työelämään, jatkuva oppiminen sekä lisäksi erilaiset identiteetit. Opettaja toimii yksilönä, työyhteisönsä jäsenenä, tutkijana ja kehittäjänä sekä yhteiskunnallisena toimijana. Opintojakso on osa kasvatustieteen opintoja.

Ydinkysymyksiä:
- Mitä on aikuis- ja ammattikasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millainen oppimisympäristö työ/työpaikka on?
- Miten koulutuspolitiikka vaikuttaa koulutusjärjestelmään ja työelämään?
- Mitä tarkoittaa osaaminen ja mitä on osaamisperustaisuus?
- Millaisia ovat osaamisperustaiset käytännöt työn ja oppimisen rajapinnassa?
- Miten huomioidaan yksilöllisesti nuoret ja aikuiset opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Mitä ovat erilaiset identiteetit ja miten ne kehittyvät? Miten tuetaan ammatti-identiteetin kehittymisessä erilaisissa toimintaympäristöissä?
- Miten tuetaan jatkuvaa oppimista?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus ja erilaiset kehittämishankkeet antavat opetus- ja ohjaustyöhön?

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Arviointiasteikko

0-5

Siirry alkuun