Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2020 - 28.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Piia Roos
- Marja-Liisa Timperi
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S00EL90
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Aika ja paikka
Voitte varata yhden ohjaus ajankohdan noin 30min. Mahdollisuus ohjaukseen - varatkaa aika Wikistä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Esitysseminaarit
22.05.2021 09.00 - 11.45
22.05.2021 12.30 – 15.15
05.06.2021 09.00 - 13.00 ? katsotaan tätä ajankohtaa vielä yhdessä
Kun selviää kuinka monta esitystä tulee, katsotaan tarpeeksi esitysseminaareja, jotka voivat olla myös arki-iltoina.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ohjeistuksessa 30.1
Seminaarityön esittäminen
Osallistuminen esitysseminaareihin
Yhden seminaarityön opponointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Työn ohjeistus 30.1
itsenäinen työskentely 30.1 alkaen esitykseen asti
ohjaus - mahdollisuus ohjauskertaan verkossa - varaa aika Moodlen Wikistä
esitys ja opponointi - Toukokuu tai kesäkuu ?
Oppimateriaalit
Kaikissa töissä kannattaa huomioida lähteenä Varhaiskasavtuksen suunnitelman perusteet 2018.
Opinnoissa käytettyä materiaalia ja kirjallisuutta voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
Lähdeaineiston tekijät hankkivat aiheesen pohjalta. Työssä tulisi käyttää vähintään 5-6 lähdettä, tietysti enemmänkin voi käyttää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kokonaisuus 5op opiskelijan ajankäyttö 5 x 27h= 135h
Ohjeistus 2h
Esitysseminaarit yhteensä 10-16h
opponointi 2h
Itsenäinen työskentely 116-122 h
Sisällön jaksotus
30.1. ohjeistus
Esitysseminaarit: 22.05.2021 09.00 - 11.45
22.05.2021 12.30 – 14.00
05.06.2021 09.00 - 13.00 ? katsotaan tätä ajankohtaa vielä yhdessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM!
Opintopisteiden määrä 5 op ei 4 op muuttuu Pakin tiedoissa, kun merkintä laitetaan.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut esitysseminaareihin eikä tehnyt korvaavia tehtäviä, jos on ollut poissa.
Seminaarin kirjallinen raportti ei vastaa seminaarille asetettuja kriteereitä. mm. kokonaisuus epäselvä, lähteet erittäin puutteelliset, tekstiviitteet puuttuvat, työn tavoite puuttu ja kokonaisuus erittäin hajnainen.
Jos työ on hylätty, sitä on mahdollisuus täydentää ohjaajien antaman palautteen pohjalta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä