Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2020 - 28.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Piia Roos
Marja-Liisa Timperi
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S00EL90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Aika ja paikka

Voitte varata yhden ohjaus ajankohdan noin 30min. Mahdollisuus ohjaukseen - varatkaa aika Wikistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Esitysseminaarit
22.05.2021 09.00 - 11.45
22.05.2021 12.30 – 15.15
05.06.2021 09.00 - 13.00 ? katsotaan tätä ajankohtaa vielä yhdessä
Kun selviää kuinka monta esitystä tulee, katsotaan tarpeeksi esitysseminaareja, jotka voivat olla myös arki-iltoina.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ohjeistuksessa 30.1
Seminaarityön esittäminen
Osallistuminen esitysseminaareihin
Yhden seminaarityön opponointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työn ohjeistus 30.1
itsenäinen työskentely 30.1 alkaen esitykseen asti
ohjaus - mahdollisuus ohjauskertaan verkossa - varaa aika Moodlen Wikistä
esitys ja opponointi - Toukokuu tai kesäkuu ?

Oppimateriaalit

Kaikissa töissä kannattaa huomioida lähteenä Varhaiskasavtuksen suunnitelman perusteet 2018.
Opinnoissa käytettyä materiaalia ja kirjallisuutta voi hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.
Lähdeaineiston tekijät hankkivat aiheesen pohjalta. Työssä tulisi käyttää vähintään 5-6 lähdettä, tietysti enemmänkin voi käyttää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

kokonaisuus 5op opiskelijan ajankäyttö 5 x 27h= 135h
Ohjeistus 2h
Esitysseminaarit yhteensä 10-16h
opponointi 2h
Itsenäinen työskentely 116-122 h

Sisällön jaksotus

30.1. ohjeistus
Esitysseminaarit: 22.05.2021 09.00 - 11.45
22.05.2021 12.30 – 14.00
05.06.2021 09.00 - 13.00 ? katsotaan tätä ajankohtaa vielä yhdessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM!
Opintopisteiden määrä 5 op ei 4 op muuttuu Pakin tiedoissa, kun merkintä laitetaan.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut esitysseminaareihin eikä tehnyt korvaavia tehtäviä, jos on ollut poissa.
Seminaarin kirjallinen raportti ei vastaa seminaarille asetettuja kriteereitä. mm. kokonaisuus epäselvä, lähteet erittäin puutteelliset, tekstiviitteet puuttuvat, työn tavoite puuttu ja kokonaisuus erittäin hajnainen.
Jos työ on hylätty, sitä on mahdollisuus täydentää ohjaajien antaman palautteen pohjalta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Siirry alkuun