Päihde- ja mielenterveystyö (8op)
Toteutuksen tunnus: 7S-33-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2019 - 15.02.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 14.01.2020 - 18.05.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 8 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Juha Santala
 - Ulla-Maija Takkunen
 
- Opintojakso
 - 7S-33
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi päihde- ja mielenterveystyössä
- osaa jäsentää sosionomin ammatillisuutta päihde- ja mielenterveys(kuntoutus)työssä
- osaa kuunnella ja ohjata asiakkaita palveluihin tarvelähtöisesti heidän elämäntilanteensa perusteella
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja käyttää eettistä harkintaa vaativissa asiakastilanteissa
2. Työorientaatiot ja menetelmät asiakkaan kohtaamisessa
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- Osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- Osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- Osaa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- Osaa käyttää yhteisöhoidollisia ja kuntouttavia työmenetelmiä asiakastyössä
- osaa soveltaa erilaisia yksilö- ja ryhmänohjausmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
3. Asiakastyön ja palvelujärjestelmän syventävä osaaminen
- tuntee päihde- ja mielenterveystyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
- Osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön palveluohjaustehtävissä
- Tuntee alan kansainvälistä keskustelua ja tutkimusta
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Korvaushoito ja lääketieteellinen lähestymistapa
- Päihde- ja mielenterveystyötä ja -palveluita ohjaava lainsäädäntö
- Päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen työmuodot
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
                    
Aika ja paikka
ks lukujärjestys
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
exam
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 1-5: Tabulatentti
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Tabulasta.
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti (ks tabula) 
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 1-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus. Edellytys osallistuminen jokaiseen opetuskertaan
Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, opintopiiri, asiakastapaaminen + seminaari
                    
Oppimateriaalit
ks tabula
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus yhteensä 216 tuntia
Kontaktiopetus 40 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 56 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 50 tuntia
Opintokäynti & raportit 50 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 20 tuntia
Mahdollisesti teatteri 5.3: https://tampereenteatteri.fi/naytelma/elling/ 
                    
Sisällön jaksotus
14.1. ip aloituskerta
•	totsu
•	ryhmiin jakautuminen
•	sosiaalinen
•	ryhmät järjestäytyvät
16.1. ap  Toipumisorientaatio UMT
12.2. Opintopiirityöskentelyä aamupäivä / ip Moniammatillisuus mielenterveys- ja päihdetyössä JUha
13.2. ap mt- teema  UMT
17.3. ap / tutustumiskäynti /opintopiirityöskentelyä 
18.3.  ap Päihde teema Juha/ ip  tutustumiskäynti /opintopiirityöskentelyä.
15.4. ap & ip   / kirjallisuusopintopiiri aamupäivä / iltapäivä luento JUHA
16.4. ap luento / UMT
18.5. koko päivä / seminaari & lopetus / puheenvuorot ym
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa päihde- ja mieleneterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijäki.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.