Siirry suoraan sisältöön

Tiedonhankinta, kirjoitusviestintä ja verkkoyhteisöt (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CF62-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2020 - 09.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2020 - 26.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettajat
Minna-Kaisa Korpela
Matti Ruippo
Leena Katto
Leeni Pukkinen
Vastuuhenkilö
Hannu Pohjannoro
Opintojakso
2X00CF62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
- laajentaa ja kehittää tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- soveltaa tiedonhaun keskeisiä tekniikoita erilaisiin tietokantoihin ja käyttöliittymiin
- hakea suunnitelmallisesti ja tehokkaasti oman koulutusalansa tietoa, myös kansainvälistä
- löytää työnsä kannalta keskeiset, ajantasaiset ja kattavat lähteet
- käyttää erityyppisiä tietoaineistoja
- käyttää tietoa eettisesti oikein (mm huomioiden tekijänoikeudet)
- arvioida kriittisesti tiedonhakuaan ja löytämäänsä tietoa

Opiskelija osaa suunnitella omaa kirjoittamisprosessiaan etukäteen ja noudattaa suunnitelmaa.
Opiskelija osaa hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman tekstinsä kokonaisuutta. Hän osaa yhdistää lähteistä referoituja tietoja toisiinsa ja omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Opiskelija osaa kirjoittaa rakenteellisesti ehjän, yksiselitteisen ja havainnollisen asiatyylisen tekstin.
Opiskelija noudattaa TAMKin yhteisiä opinnäytetyön raportointiohjeita.
Opiskelija
- omaa valmiuksia tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiseen soveltaen alan olemassa olevaa tietoa
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Opiskelija toimii luontevasti erilaisissa verkkoyhteisöissä ja osaa kehittää toimintaansa niiden avulla. Opiskelija osaa verkostoitua ja käyttää digitalisaatiota hyödyntäviä menetelmiä.
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten verkkoyhteisöjen palveluiden käytettävyyttä ja sisältöjen luotettavuutta.

Sisältö (Opintojakso)

- oman tietopohjan ja osaamisen laajentaminen ja kehittäminen suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- tiedonhaun perustekniikat
- tiedonhaun suunnittelu ja tehokas tiedonhaku
- erityyppisten tietoaineistojen käyttäminen
- tiedon eettinen (mm. tekijänoikeudet) käyttö
- tiedonhaun ja tiedonlähteiden arviointi
- oman koulutusalan keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietokannat ja aineistot
- TAMK Kirjaston hankkimat aineistot

- kirjoitusprosessin vaiheet
- kirjallisen työn perusrakenne
- tutkimuskirjoittamisen merkintätavat
- omien väitteiden perustelu
- lähteiden käyttö
- tekstiviitteiden ja lähteiden merkitseminen
- vakioasemoitu asiakirja
- asiatekstin kirjoittaminen

- erilaiset verkkoyhteisöt
- verkkoyhteisöjen luotettavuus
- niiden toimintaperiaatteita
- toiminta verkkoyhteisöissä
- verkkoyhteisötyön kehittäminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjoitusviestintä:
Kokonaisuus arvioidaan kurssin aikana kirjoitettavan ongelmaperustaisen tekstin perusteella.
Esseen arvioinnissa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- aiheen rajaus
- tavoitteen asettaminen kirjoittamiselle
- tekstin jäsentely
- omien ajatusten ja väitteiden perusteleminen
- lähteiden käyttö (referoinnin sujuvuus, omien ajatusten yhdistäminen referoituun)
- lähteiden merkitseminen (lähdeviitemerkinnät ja lähdeluettelo)
- ongelmaperustaisen tekstin rakenne
- neutraali asiatyyli
- tekstin ohjeiden mukainen asettelu.
*
*
Tiedonhankinta:
Opiskelijan tehtävänä on etsiä lähdemateriaalia omasta aiheestaan ja laatia lähdeluettelo parhaista löydöistä. Opintojakson osa arvioidaan sopivien lähdeaineistojen käytön, tiedonhakujen onnistumisen ja kirjallisuuskatsauksen sisältämien relevanttien lähteiden perusteella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kirjoitusviestintä:
Aktivoivat kirjoitustehtävät, harjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu, ohjattu verkko-opiskelu, verkkokeskustelu
*
*
Tiedonhankinta:
etäluennot, tehtävät, verkko-opiskelu, työpajatyöskentely, henkilökohtainen ohjaus tarvittaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänteistä jne. on sovittava opettajan kanssa erikseen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien tekeminen ovat arvioinnin perustana.

Siirry alkuun