Elokuvan dramaturginen analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW65-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.07.2020 - 04.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Vastuuhenkilö
- Pertti Näränen
- Ryhmät
-
19MAMedianomi (AMK) 2019
- Opintojakso
- 2E00EW65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa ja tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa.
Sisältö (Opintojakso)
Luennot ja näytteet. Harjoitus: feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida tyydyttävästi, miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut tyydyttävästi, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut hyvin, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut erinomaisesti, mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä kokonaisuudessa. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä pohtinut erinomaisesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti ja osoittanut erinomaista kiinnostusta sekä argumentointi- ja keskustelukykyä.
Aika ja paikka
Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikot 36 – 41: Maanantait 8.30 – 12.00
Viikot 43 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Onko analyysi / opponointi valmisteltu vastuullisesti?
Kuinka opiskelija on analyysissa osannut soveltaa annettua analysointimallia: *Onko opiskelija sisäistänyt analyysin keskeiset teemat - roolifunktiot, käännekohdat, rakenteet?
Näkyykö analyysissa "tehdyn työn" määrä? - huolellisuus. Esityksen ulkoasu (powerpointit), selkeys,
Osaako opiskelija kuunnella muilta saamansa palautetta ja hyödyntää sen rakentavasti - Kykeneekö hän itse antamaan rakentavaa ja arvostavaa palautetta kollegoille?
Suoritetun analysin muodollinen toteutus - ulkoasu, sisällysluettelot, tekstin kieliopillinen virheettömyys, huolellisuus.
Henkilökohtainen läsnäolo ja osallistuminen.
Opiskelijan kyky perustella näkemyksiään eettisesti ja tarkastella tarinoita myös etiikan näkökulmasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat kirjoitustehtävät
Ongelmalähtöinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetuskeskustelu
Esitelmät
Argumentoiti
Oppimateriaalit
Ensimmäisillä luennoilla powerpoint-muodossa annettu analyysimalli sekä pohja analyysin tekemiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
OPS: Feature-elokuvan kohtauskohtainen purku ja dramaturginen analyysi: 40%
Kerran viikossa tehdyn analyysin esittäminen ja opponointi - muut osallistuvat analyysin arvioimiseen ryhmässä: 60%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistavoitteet:
1. Opiskelija osaa purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi
2. Hän osaa analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot jakautuvat tyypillisessä kokoillan elokuvassa | Opiskelija oppii hahmottamaan mikä kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
3. Hän tunnistaa eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa | Opiskelija oppii henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkityksen tarinankerronnassa.
Viikot 36 – 50 (Periodit 1 ja 2)
Viikot 36 – 41: Maanantait 8.30 – 12.00
Viikot 43 – 50: Maanantait ja perjantait 8.30 – 12.00
HUOM! 23.10., 16.11, 20.11, 4.12. PERJANTAIT OVAT 8 -11.30.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa tyydyttävästi kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Kohtauksiksi jakaminen ei kaikilta osin toteuta määritelmää - aika tai paikka muuttuu. Kohtausten dramaturgisen merkityksen ja rakenteen analysointi on puutteelista ja osin huolimatonta. Opiskelija on osittain hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa mutta saattanut jättää joitakin henkilöhahmoja huomioimatta. Hän on pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti ei ole kieleltään täysin moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille kohtalaisesti.
5. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa tyydyttävästi kokoillan elokuvan kohtauksiksi. Kohtauksiksi jakaminen ei kaikilta osin toteuta määritelmää - aika tai paikka muuttuu. Kohtausten dramaturgisen merkityksen ja rakenteen analysointi on puutteelista ja osin huolimatonta. Opiskelija on osittain hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tyydyttävästi tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa mutta saattanut jättää joitakin henkilöhahmoja huomioimatta. Hän on pohtinut henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti ei ole kieleltään täysin moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille kohtalaisesti.
5. Opiskelijan osoittama kiinnostus, argumentointi- ja keskustelukyky ovat laimeaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvässä arvosanassa toteutuvat jotkin seuraavista määritelmistä:
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa mutta laiminlyönyt jonkin osa-alueen analyysissa.
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään lähes moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti - joitakin poissaoloja.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Opiskelija on osannut purkaa kokoillan elokuvan kohtauksiksi sekä analysoida miten kohtaukset, näytökset ja jaksot ovat jakautuneet rakenteellisesti. Hän on hahmottanut mikä on kohtausten ja niiden sisältämien elementtien tehtävä on kokonaisuudessa
2. Opiskelija on tunnistanut eri roolihenkilöiden funktiot elokuvan dramaturgisessa kokonaisuudessa sekä ja pohtinut onnistuneesti henkilöhahmojen ja näiden luonteiden merkitystä tarinankerronnassa annetun mallin mukaisesti.
3. Teksti on kieleltään moitteetonta ja virheetöntä.
4. Opiskelija on osallistunut tunneille aktiivisesti.
5. Opiskelija on osoittanut kiinnostusta, argumentointi- ja keskustelukykyä.