Mediahistoria (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00EW11-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.09.2020 - 18.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.10.2020 - 27.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 - 5
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 50
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Pertti Näränen
- Vastuuhenkilö
- Pertti Näränen
- Ryhmät
-
20MAMedianomi (AMK) 2020
- Opintojakso
- 2E00HF78
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee elokuvan ja television kehityksen yleispiirteet ja keskeisimmät käännekohdat. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa hakea tietoa ja havaintomateriaalia mediahistoriasta monipuolisesti ja lähdekriittisesti. Opiskelija
kehittää ääni- ja kuvailmaisun analyysin sekä argumentoinnin taitojaan. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä tekijänoikeuksiin liittyvää osaamistaan.
Sisältö (Opintojakso)
Luentoja, verkko-oppimateriaalia, näytteitä ja tehtäviä audiovisuaalisen median historian päälinjoista ja murrosvaiheista. Tiedonhakua ja havaintoaineistojen kokoamista. Loppusuorituksena esimerkiksi oppimispäiväkirja, essee, esitelmä tai demonstraatio, jossa syvennytään tarkemmin johonkin mediahistorian teemaan, tyylilajiin tai osa-alueeseen. Jakson laajuus (3-5) määräytyy loppusuorituksen ja sen laajuuden mukaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin passiivisesti tai vaihtelevasti. Tehtävien tekeminen on enimmäkseen ohjeiden mukaista ja palautusten aikataulu tyydyttävällä tai välttävällä tasolla. Tiedonhaku on suppeaa eikä kaikin osin lähdekriittistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja keskusteluihin aktiivisesti. Tehtävien tekeminen on ohjeiden mukaista ja tapahtuu aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Opiskelija osaa testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osallistuu opetukseen, keskusteluihin ja omien tavoitteiden määrittelyyn aktiivisesti. Tehtävät on tehty huolellisesti, näkemyksellisesti ja aikataulussa. Tiedonhaku on monipuolista ja lähdekriittistä. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ja teknisten ilmaisukeinojen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin erinomaisesti. Opiskelija tunnistaa median yhteyksiä politiikan, talouden ja tekniikan kehitykseen. Opiskelija osaa arvioida ja testata audiovisuaalisen historian taiteellisten ratkaisujen soveltumista nykypäivän mediatuotantoihin. Hän kehittää verkko-opintoihin ja verkkotehtäviin sekä IPR-kysymyksiin liittyvää osaamistaan. Hän osaa hyödyntää ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi järjestetään koronatilanteen vuoksi etänä.
Kolmen opintopisteen etäversioon kuuluu zoom-luentoja ja elokuvanäytteitä sekä erilaisia tehtäviä. Tehtävistä osa tehdään zoomin yhteydessä ja osa ns. kotitehtävinä Moodlessa.
Laajempaan eli 5 op:n suoritukseen liittyy lisäksi lopputyö. Se voi olla joko yksin kirjoitettu essee, yksin tai kaksin tehtävä zoom-esitelmä tai pienryhmässä toteutettava audiovisuaalinen demo. Demo voi olla esimerkiksi havainnollistus jostain historian tekniikasta, genreparodia tai tyylikokeilu. Näitä eri vaihtoehtoja esitellään tarkemmin kurssin alussa.
Luennot järjestetään tiistaisin klo 13–16 välillä zoomissa, keston riippuessa myös tehtäväosuuksista.
Luentojen pääteemat ovat nämä:
• Ti 20.10. Kurssin esittely, median varhaismuodot, elokuvan alkuvuodet
• Ti 27.10. Ääni ja värielokuva, dokumentarismi
• Ti 3.11. Elokuvapropaganda, television varhaisvaiheet
• Ti 10.11. Television valtakausi, elokuvan uudet aallot
• Ti 17.11. Video, musiikkivideo, digimedian alku, some ja ”valemedia”.
Ti 24.11. klo 13–16 on varattu lopputöiden esittelyille ZOOMin välityksellä. Mikäli syntyy demoja / esityksiä, joita halutaan esittää livenä, siihen on mahdollisuus ADAssa samana iltana klo 16–18.
Vielä ennen kurssin alkua saatte Moodleen pieniä ennakkotehtäviä viikon 42 alussa, jolloin Moodle-toteutus aukeaa. Moodlen materiaaleja ja tehtäviä lisätään vähitellen.
Oppimateriaalit
Kurssin taustamateriaali esitellään Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetussessiot ja yksilökeskustelut opettajan kanssa: noin 20h
Etätehtävät, ryhmätehtävät ja loppusuoritus 5 op:n versiossa: noin 115 h, ilman loppusuoritusta (3 op) noin 60h.
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävät Moodlessa: viikko 42.
Zoom-luentojen pääteemat ti 13-16:
• Ti 20.10. Kurssin esittely, median varhaismuodot, elokuvan alkuvuodet
• Ti 27.10. Ääni ja värielokuva, dokumentarismi
• Ti 3.11. Elokuvapropaganda, television varhaisvaiheet
• Ti 10.11. Television valtakausi, elokuvan uudet aallot
• Ti 17.11. Video, musiikkivideo, digimedian alku, some ja ”valemedia”.
Lopputehtävien itsenäistä tekemistä yksin tai ryhmissä. Esseiden dead line ma 23.11. (moodle)
Ti 24.11. klo 13–16: lopputöiden esittelyt ZOOMin välityksellä.
Mikäli syntyy demoja / esityksiä, joita halutaan esittää livenä, siihen on mahdollisuus ADAssa klo 16–18.