Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL24-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 15.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 30.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 90
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petteri Väkiparta
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Anssi-Pekka Udd
- Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL24
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2021. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 20SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3-4 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2021.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi hyvin tärkeää ja aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Pakollisten poissaolojen osalta tulee KORVAUSTEHTÄVÄT. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2021 on edellytys merkinnän saamiselle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Oppimateriaalit
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 20SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 47 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 61 h
- prosessipäiväkirja
- tehtävät
- portfolion tekeminen
Sisällön jaksotus
...JA NÄIN MATKA ETENEE:
26.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
8.9. pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä, ammatillisen kasvun teemat
4 h oman ryhmän kerta tutoropen sopimana - "Jotakin itsestä muille"
20.10. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
17.11. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
8.12. pienryhmät 4 h - syksyn yhteenvetoa
9.12. JOULUJUHLA 3 h
= 27 h
---
8.1. pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
9.3. pienryhmät 4 h - ryhmän kerta - tekemistä yhdessä
15.4. pienryhmät 4 h - teema auki
18.-19.5. 8 h pienryhmät ja koko ryhmä? - portfoliot ja kevätjuhla
= 20 h
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Nopeuttajilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Iköihmisten toimintatakyky ja kevään harjoitteluun.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2020-toukokuu 2021 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 20SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2021 ja antaa vertaispalautetta