Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00EO71-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yrittäjyys (Proakatemia)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tanja Verho
- Opintojakso
- 3H00EO71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development).
- Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, tuotteistaminen).
- Opiskelija osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin.
- Opiskelija osaa fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet.
Sisältö (Opintojakso)
Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa palvelumuotoilun periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun hyödyntäen palvelumuotoilun periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa muotoilla myytävän palvelun huomioiden kokonaisvaltaisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet.
Aika ja paikka
Kurssi toteutetaan Proakatemialla ja verkossa ryhmän tiedotuskanavassa ilmoitettavan aikataulun mukaisesti. Lisätietoja kurssin alussa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssilla ei ole tenttiä. Kurssisuoritus arvioidaan pienryhmätyön ja esseen perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu pienryhmätyön tulokseen (toimeksiantajan ja valmentajan arviointi), yksilöesseeseen sekä aktiivisuuteen lähikerroilla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Palvelumuotoilu rakentuu tiimioppimisen ja -valmentamisen periaatteiden pohjalta verkkokurssin, lähipäivien, pienryhmätyöskentelyn ja toimeksiantajan tehtävän ympärille.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina on alan kirjallisuus sekä valmentajan vinkkaama materiaalipankki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi opintopistettä tarkoittaa noin 130 tunnin työtä. Kurssi suoritetaan yksittäisinä lähi-/etäkertoina, itsenäisesti työskentelemällä sekä tiimitöillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on ulkopuolinen toimeksiantaja, jonka tehtävään laaditaan ratkaisu palvelumuotoilun periaatteita ja työkaluja noudattaen.
Kansainvälisyys
Kansainvälinen kirjallisuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso integroituu tiimiyrityksen perustamiseen liittyviin opintoihin.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut lähikerroille, tehnyt tehtäviä pienryhmänsä kanssa eikä palauttanut esseetä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut satunnaisesti lähikerroille, osallistunut satunnaisesti tehtävien tekemiseen pienryhmänsä kanssa ja palauttanut esseen. Pienryhmän tehtävät ja essee ovat lyhyitä ja pinnallisia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut lähikerroille ja ollut aktiivinen osa keskusteluja. Pienryhmän toiminta on ollut aktiivista ja sparrauskertoja on hyödynnetty, jotta tehtävät ovat kokonaisvaltaisia, riittävän syvälle meneviä ja vastaavat toimeksiantoon. Essee on laajahko, syventyy otteisiin kirjasta, soveltaa tietoa käytäntöön ja peilaa opiskelijan omaa toimintaa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut lähikerroille ja aktiivisesti keskusteluihin. Pienryhmän toiminta on ollut aktiivista ja sparrauskertoja on hyödynnetty monipuolisesti. Tehtävät ja vastaus toimeksiantoon on kokonaisvaltainen, riittävän rajattu ja myös valmis käyttöönotettavaksi (toimeksiantajan näkökulmasta). Tehtävissä on uskallettu ajatella uudella tavalla. Essee on laaja, syventyy kirjaan ja sen tuomiin työkaluihin ja näkökulmiin peilattuna pienryhmätyöhön, toimeksiantoon kuin omaan työskentelyyn.