Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 04.11.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 15.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Piia Roos
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S00EL46
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
to 3.9 klo 9-12 Aloitus Kasvatus ja erityiskasvatus, totsun katsominen ja sen jälkeen Erityiskasvatus osuus jatkuu - videoyhteys
pe 4.9 klo 13.00-15.30 Kasvatus: keskeiset käsitteet ja oppimiskäsitykset - Zoom videoyhteys
ma 28.9 klo 9-12 erityiskasvatus, oppimistehtävän ohjeistus, erityisped. keskeiset periaatteet ja käsitteet
ke 30.9 klo 13.00- 15.00 : Motivaatio,kehityssiirtymät ja kasvun ajattelutapa - videoyhteys
ma 2.11 klo 9-12 R1 Kasvatus: elämänjana, vuorovaikutus R2 Erityiskasvatus: oppimistehtävien purku /videoyhteys
Ti 3.11 klo 13-16 R2 Kasvatus: elämänjana, vuorovaikutus R1 Erityiskasvatus: oppimistehtävien purku / videoyhteys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kysymyksessä esseetentti, jossa kaksi kysymystä ja vastaat yhteen. Exam tentti on avoinna 1.10-15.12.2020
Tenttikirja: Salmela-Aro (toim.) Motivaatio ja oppiminen. PS-kustannus 2018
Seuraavat osat eivät tule tenttiin: Oppiaineiden arvostukset 101- 123, Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä 161- 179 ja Opettaja voi tukea 197- 210.
Lisäksi kasvatus osaan liittyy kommentoiva referaatti. Palautus Moodleen viimeistään 5.10.2020
Erityispedagogiikka: oppimistehtävä palautus 15.11.2020 Moodleen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatus: Referaatti hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3 ja Tentti arvioidaan 1-5.
Arviointikriteerit näet totsun perustiedot kohdasta.
Erityispedagogiikka: oppimistehtävä arvioidaan 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt - toteutuvat videoyhteydessä
Kasvatusosuus ( Raija):
Itsenäinen työskentely: tentti, kommentoiva referaatti,Pienryhmään R1/R2 tulee elämänjana tehtävä, haastattelutehtävä.
Oppimateriaalit
Kasvatus osuudessa 3op : Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat kasvatusajatukset ja Motivaatio ja oppiminen (toim) Salmela Katariina ( soveltuvin osin).
Erityispedagogiikka:
VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhasiserityiskasvatus.
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole