Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL38-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2020 - 15.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 20.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Tuija Laakso
- Minna Niemi
- Opintojakso
- 7S00EL38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
ks. Pakki
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiterrariossa 4.12 mennessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5. (https://exam.tamk.fi/exams/69758/1)
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastatteluraportti. hyv/hyl. Palautetaan moodleen
3) Loppuraportti. 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelut
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 63 h
Luennot 25 h (etäyhteydellä)
Sisällön jaksotus
3.9.2020 klo 13-16 toteutussuunnitelma sekä sosiaalityön perusteet ja sosiaalinen kuntoutus, Juha Santala ja Minna Niemi
4.9.2020 klo 9-12 syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat, aikuissosiaalityö ja vammaistyö Juha Santala
1.10.2020 klo 9-12 , päihde- ja mielenterveystyö, sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus,Juha Santala
1.10.2020 klo 13-16 lastensuojelu ja rakenteellinen kirjaaminen, Minna Niemi
6.11.2020 klo 9-14.30 loppuseminaari, jossa ryhmä esittelevät tuotoksiaan
Luennot etäyhteydellä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Englanniksi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.