Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Raija / itsenäisen tehtävän palautus Tabulaan 11.5.2020 menessä
Piia / Leikki teeman posterin esitykset
Piia / lukupiiritehtävän palautus Tabulaan
Piia / osallisuuteen liittyvän välitehtävän suullinen esitys
Piia / arviointiin liittyvän tehtävän palautus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyväksytty/täydennettävä
Itsenäiset tehtävät arvioidaan 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät.
Leikki teemasta posteri
Itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Tabulassa Varhaiskasvatus ja päivähoito keskeistä materiaalia.
Raijan itsenäisen tehtävän keskeiset lähteet :
Varhaiskasvatussunnitelman perusteet
Ahonen Liisa: Vasun käyttöopas ja
Helenius&Lumme : Varhaiskasvatus perusteita sekä
Teoksesta valloittava varhaiskasvatus (toim.) Koivula ym. luvut II / 5. Kulttuurihistoriallinen lähestymistapa ja luku IV Varhaiskasvatuksen pedagoginen toimintaympäristö. ja lisäksi opiskelijan itsenäisesti hankkimat lähdeteokset.
Piian osuuden kirjallisuus:
Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa. Ahonen & Roos, 2019.
Mitä kuuluu? Lapsen kuuleminen ja osallisuus päiväkotiarjessa. Roos, 2016.
Lasten kertomuksia päiväkotiarjesta. Roos, 2015.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 10 op = 270h
Ennakkotehtävä Vasu 18 h
Raijan lähiopetus
Itsenäinen tehtävä Raija
Piian lähiopetus
Piian itsenäinen tehtävä (arviionti)
Piia lukupiirit
Vierailijat 8h
Posteri leikistä Piia Roos 20h
Itsenäiset tehtävät ja työssä oppiminen
Itsenäinen osuus 100h
Sisällön jaksotus
Vk 2Ennakkotehtävän palautus Tabulaan 13.1.20
VK3 käsitellään parettain pe 17.1. lisäksi teemana varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Pe 18.1 Linda Nyrönen R1 ja R2 Empatia opetuksen teemana
VK6 pe 7.2 Raija klo 9.00-10.30 Lapsen sitoutuminen toimintaan
Piia klo 10.45-16.00 arviointi ja kehittäminen
la 8.2 klo 9.00-11.45 Oppimisympäristö Anu Salo ja Raija
VK7 14.2 pe 9.00- 12.00 Petteri Väkiparta Lapsen Vasuprosessi,16.00 Raija Lapsi oppijana.
VK10 la 7.3 R1 ja R2 Piia leikki / leikkipostereiden esitykset
VK 11 la14.3 R1 klo 9.00-11.45 ja R2 12.30-15.15 Kasvatusyhteistyö Anu ja Raija ja
R2 klo 9.00-11.45 Piia ja R1 12.30-15.15 Piia lapsen kuuleminen ja osallisuus
VK16 la18.4 9.00-11.45 Piia pedagoginen osaaminen / arviointitehtävän purku ja 12.30-15.15 Tiimityö Anu ja Raija
VK 17 pe 24.4. klo 9-12 Mediakasvatus Petteri ja klo 13-16 Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa Virve Savolainen
VK 20 pe 15.5. klo 9-12 Vaihtoehtopedagogiikat Petteri, klo 13-16 Raija
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tiedon soveltaminen omaan työhön varhaiskasvatuksessa - opinnollistaminen.