Siirry suoraan sisältöön

Eriarvoisuus ja sosiaalipolitiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EM58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 01.06.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sanna Keskikuru
Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
19SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00EM58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Perehtyy sosiaalipolitiikan peruskäsitteisiin
Tiedostaa suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän
Osaa tunnistaa hyvinvointivaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan välisiä eroja
Tunnistaa sosiaalipolitiikan ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
Osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Sisältö (Opintojakso)

Hyvinvointimallit
Universaali sosiaaliturva
Eriarvoisuuden vaikutukset
Ajankohtainen yhteiskuntatieteellinen tutkimus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti tehdään tabulassa aikavälillä 11.5- 31.7. Tästä tulee tarkempaa tietoa lähempänä ajankohtaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perusuu kirjatenttiin

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kirjapakettina ja tenttinä

Oppimateriaalit

Juho Saari:(2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015

Kestilä & Karvonen (toim.) Suomalaisten hyvinvointi 2018. Löytyy sähköisenä http://www.julkari.fi/handle/10024/137498

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjojen luku (n. 400 + sivua) ja asioiden jäsentäminen itsenäisesti.Tenttiin valmistautuminen ja tentti.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoa tabulassa, joka aukeaa viikolla 14.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Siirry alkuun