Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL38-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.08.2020 - 11.11.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Tuija Laakso
- Minna Niemi
- Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
ks. Pakki
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti, sovitaan opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Moodlessa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastatteluraportti, palautetaan Moodleen, arviointi hyv/hyl.
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelut
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 54 h
Käynnit/haastattelutilanteet 27 h
Oppimistehtävä 54 h
Kirjatentti 54 h
Sisällön jaksotus
Etäluennot:
21.10.2020 klo 9-12: opetussuunn. ja sos.työn perusteet, Juha ja Minna
21.10.2020 klo 13-16: sos. ongelmat sosiaalityön lähtökohtina, Juha
23.10.2020 klo 9-12: sos.työn perusteet ja sosiaalinen kuntoutus, Minna
11.11.2020 klo 9-14: lastensuojelu, Minna
16.11.2020 klo 9-12: pienryhmäopetusta (ryhmä A), Minna
18.11.2020 klo 9-12: pienryhmäopetusta (ryhmä C), Minna
25.11.2020 klo 9-12: pienryhmäopetusta (ryhmä B), Minna
25.11.2020 klo 13-16: päihde- ja mielenterveystyö, Juha
1.12.2020 klo 9.00-12: aikuissosiaalityö ja sosiaalinen vammaistyö, Juha
2.12.2020 klo 9-12: rakenteinen kirjaaminen, Minna
7.12.2020 klo 13-16: loppuseminaari, Juha ja Minna
Etäluentojen sisällöt:
Toteutussuunnitelma ja sosiaalityön perusteet
Sosiaalinen kuntoutus ja rakenteellinen kirjaaminen
Syrjäytyminen ja sosiaaliset ongelmat
Päihde- ja mielenterveystyö
Aikuissosiaalityö ja vammaistyö
Lastensuojelu
Loppuseminaari, jossa ryhmä esittelevät tuotoksiaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.