Skip to main content

Basics of Research and Research Methods (6 cr)

Code: 7S-46-3025

General information


Enrolment period
16.03.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.03.2020 - 01.12.2020
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
6 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Liisa Laine
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-46

Objectives (course unit)

Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data

Content (course unit)

- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics

Location and time

TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 o:
RYHMÄ 1:
1. kerta etänä itsenäisesti
2. kerta MA 7.9.2020 klo 9-12
3. kerta MA 14.9.2020 klo 9-12
4. kerta PE 18.9.2020 klo 9-12
5. kerta TO 24.9.2020 klo 9-12

RYHMÄ 2:
1. kerta etänä itsenäisesti
2. kerta PE 4.9.2020 klo 9-12
3. kerta TI 15.9.2020 klo 9-12
4. kerta TO 17.9.2020 klo 9-12
5. kerta PE 25.9.2020 klo 9-12


TUTKIMUKSELLINEN OTE- OHJAUSKERRAT:
KE 09.09.2020 13.00 - 14.00
KE 23.09.2020 13.00 - 14.30
PE 02.10.2020 09.00 - 12.00
KE 28.10.2020 09.00 - 12.00

Exam schedules

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautusaika MA 12.10.2020 klo 16 mennessä
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi osana "Osallisuuden projektiopintoja" syksyn 2020 aikana
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus ?.12.2020 mennessä.

Assessment methods and criteria

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- toiminta, aineistonhankinta kentältä, analyysi ja soveltuva raportointi pienryhmissä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen
- ARVIOINTI 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
Keväällä kurssi mahdollisuus suorittaa etänä

- materiaali ja tarkemmat tiedot tabulassa kurssilla 7S-46 Määrällinen osuus 18SO (Tilastolliset menetelmät)

Syksyllä kaksi ryhmää: (opetus Teamsissa)
- opetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely


"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen - HUOM! Integroidaan Osallisuuden edistämisen projekteihin!
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi osaksi Projektiopintojen raporttia!
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen

Learning materials

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- materiaalit Moodlessa: 7S-46 Määrällinen osuus 18SO (Tilastolliset menetelmät)
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd ja Liisa Laine
- kentälle jalkautumiseen liittyvät materiaalit ja aineistot
- ohjeet 18SO ryhmän Projektiopintojen sivustolla!
"TUTKIMUSPROSESSI JA SEN SOVELTAMINEN 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Student workload

KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h":
Syksyn kurssien tietoja
lähiopetus: 20 h
itsenäinen työskentely: 34 h
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
toteutukseen liittyvä info sekä ohjauskerrta lukkareissa+sähköpostilla: 16 h
yhteistyötahon kanssa työskentely - toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 38 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 6 x 4 h = 24 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 30 h = n. 1 op

Content scheduling

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo) - muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot. Tutustuminen harjoitustyöhön
2.kertakyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
6.kerta
Harjoitustyön tekeminen/täydentäminen

"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op":
1.9. Info osana Projektiopintojen infoa
Itsenäistä työskentelyä ryhmittäin tehtävänantojen mukaisesti - lukujärjestyksissä varattu kertoja ohjaukselle
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op":
KOKONAISUUS 2 op = 54 h: lähiopetus 6 x 4 h = 24 h, itsenäinen työskentely 30 h
LÄHIKERTOJEN TEEMAT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI (1 kerta)
2. ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET (2 kerta)
3. TUTKIMUSOTTEET; TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET (3 kerta)
4. TIETEELLISET TUTKIMUSMENETELMÄT /4 kerta)
5. SISÄLLÖN ANALYYSI (5 kerta)
6. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (6 kerta)

Completion alternatives

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. Hakemus osoitetaan A-P Uddille.
Määrällisen osuuden voi suorittaa itsenäisesti kurssilla määriteltävän harjoitustyön avulla.

Practical training and working life cooperation

"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa tehtävät liittyvät työelämän kanssa tehtäviin projekteihin
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa

Further information

TÄMÄ TOTEUTUS KOSKEE 18SO
MOODLESIVUT: 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus 18SO; Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (TÄRKEÄ kokoava sivu!!!)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden

Go back to top of page