Siirry suoraan sisältöön

Puu- ja teräsrakenteiden mitoituksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: T300DI27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 21.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Risto Lilja
Vastuuhenkilö
Jouko Lähteenmäki
Opintojakso
T300DI27

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tietää puu- ja teräsrakenteiden suunnitteluperusteet sekä puutuotteiden ja rakenneteräksen lujuustekniset ominaisuudet. Opiskelija osaa mitoittaa ja suunnitella erityyppisiä, kantavia puu- ja teräsrakenteita. Hän osaa myös mitoittaa puristetut puu- ja teräsrakenteet nurjahdusta vastaan. Opiskelija tuntee eri liitosratkaisut ja hallitsee liitosten suunnitteluperusteet. Opiskelija osaa tarkistaa puu- ja teräsrakenteen kelpoisuuden taipumarajatilassa. Opiskelija hallitsee rakenteiden suojaamisen erilaisia ympäristörasituksia ja palotilanteen rasituksia vastaan. Opiskelija osaa tuottaa puu- ja teräsrakenteiden rakennepiirustuksia CAD-ohjelmistolla.

Sisältö (Opintojakso)

Puu- ja teräsrakenteiden suunnitteluperusteet. Tyypilliset rungon ja vaipan rakenneratkaisut. Materiaalit ja materiaaliominaisuudet. Profiilityypit ja poikkileikkausluokat. Mitoitus taivutukselle, leikkaukselle ja puristetun rakenteen nurjahdukselle. Liitostyypit, liitosten mitoitus. Säilyvyys, rasitusluokat, palotilanteen käyttäytyminen ja suojaustavat. Käyttörajatilatarkastelut.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Rakennetekniikan perusteet (RTEK1)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan ainakin 1. periodi etänä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ensimmäinen välikoe pidetään loka-marraskuun vaihteessa 2020. Toinen välikoe pidetään joulukuussa 2020. Uusinnat ja korotukset yleisinä uusintatenttipäivinä vuoden 2021 talvella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sisällöstä on puolet terästä ja puolet puuta. Ensimmäinen välikoe pidetään loka-marraskuun vaihteessa 2020. Toinen välikoe pidetään joulukuussa 2020. Molempien materiaalien kokeet pitää suorittaa hyväksytysti (= vähintään 1/3 osan oikeellisuus).
Opintojaksolla tehdään palautettavia harjoitustehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä annetaan harjoitustehtävän yhteydessä. Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-6. Tehtävistä pitää suoriutua hyväksytysti (= vähintään 1/3 osan oikeellisuus kokonaismaksipistemäärästä). Harjoitustehtävillä voi maksimissaan saada 0,5 arvosanayksikön korotuksen opintojakson kokonaistenttiarvosanaan. Myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan. Jos henkilöllä on ennen välikoetta ko. välikoeaihepiirin kuuluvan asiasisällön opetustunneista vähintään 66% läsnäolo, hänen kokeensa arvioidaan.
Jos jompi kumpi materiaalitentti (teräs tai puu) ei tule hyväksytysti suoritettua, vain sen voi uusia uusintakokeessa, mutta silloin sen osan maksimiarvosana on 3. Uusinnassa voi uusia myös koko opintojakson, jolloin tentin maksimiarvosana on 5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

etäopetus
demonstraatiot
harjoitukset
tentti
ongelmalähtöinen opiskelu
harjoitustyö

Oppimateriaalit

Sähköisessä muodossa:
-Puurakenteiden lyhennetty suunnitteluohje + Puun eurokoodi
-Teräsrakenteet 2020-sähköinen materiaali + Teräksen eurokoodi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

opetusta 4h/vko + itsenäinen opiskelu + harjoitustehtävien teko + kokeisiin valmistautuminen

Sisällön jaksotus

Kuormitusyhdistelmät
TERÄS
o poikkileikkausluokat
o veto
o puristus
 pl1: kyllä
 pl2: kyllä
 pl3: kyllä
 pl4: ei
o leikkaus taivutuksen yhteydessä:
 plastinen: kyllä
 kimmoinen: kyllä
 lommahdus: ei
o taivutus:
 pl1: kyllä
 pl2: kyllä
 pl3: kyllä
 pl4: ei
o poikkileikkauksen yhdistetyt jännitykset
o tasonurjahdus: ei taivutusta mukana
PUU
- liimapuu
- metalliliittimet ja korroosio
- nurjahdus + taivutus
- yhdistetyt jännitykset
- mekaaniset liitokset yleistä: naulaliitos

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla opiskellaan juuri olennaisimpia asioita rakennesuunnittelijalta vaadittavien käytännön työelämätaitojen osalta.

Kansainvälisyys

Ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos opiskelija ei täytä läsnäolovaatimusta ja/tai harjoitustehtävien minimirajaa siitä seuraa automaattisesti uusi kurssi eikä opiskelija saa mitään arvosanaa 0-5.

Jos opiskelija täyttää läsnäolovaatimuksen ja hrjoitustehtävien minimirajan, mutta saa kokeesta hylätyn, hän voi uusia kokeen 2 kertaa ko. kurssin ilmoitettuina uusintapäivinä. Jos näistä kaikista kolmesta kokeesta tulee hylätty, pitää opintojakso suorittaa uudella toteutuksella ja mikään edellinen suoritus ei ole voimassa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät

Siirry alkuun