Perhepalvelut ja lastensuojelu (8op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW46-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.10.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 11.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Minna Nurminen
- Vastuuhenkilö
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- 7S00CW46
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kaksiosainen tentti ryhmissä MA 23.3. ja TI 24.3.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERRAT PAKOLLISIA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT PAKOLLISIA!
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana - oma prosessi näkyväksi
- Ryhmätentti - arvosana tentin perusteella 0-5 + läsnäolot voivat vaikuttaa arvosanaan
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 15.4.-22.4.2020
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Lähiopetus: luentoa, ennakkotehtävien työstämistä ja yhteistä työskentelyä - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla 2-11; HUOM! lähiopetusta voi olla myös tiistaisin ja torstaisin!!
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä; lukujärjestykseen varattua JOKAISELLE VIIKOLLE aikaa työskentelyyn TIISTAINA ja TORSTAINA
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Oppimispäiväkirja - oma pohdinta ja pohdintatehtävät tabulassa - EI palauteta
- Ryhmätentti: totsussa määritellyt teokset, kirjallisuus modulin aikana sekä muu opittu mm. vierailijoilta!
Oppimateriaalit
TABULASIVU ETENEMISEEN JA MATERIAALEIHIN LIITTYEN: 7S00CW46-3003 Perhepalvelut ja lastensuojelu, EI avainta
TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Aaltio, E. & Isokuortti, N. 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL. Työpaperi 33/2019. 27 sivua. (verkkojulkaisu)
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)
+ lisäksi opintojakson aikana käydyt ennakkotehtävät ja vierailijoiden anti!
MUUTA KIRJALLISUUTTA MM.:
- Hakulinen, T., Laajasalo, T. & Mäkelä, J. (toim.) 2019. Vanhemmuuden ja parisuhteen tuen vahvistaminen. Teoriasta käytäntöön. THL: Ohjaus. 9/2019. (verkkojulkaisu)
- Lahtinen, P., Männistö, L. & Raivio, M. 2019. Kohti suomalaista systeemistä lastensuojelun toimintamallia. Keskeisiä periaatteita ja reunaehtoja. THL. Työpaperi 7/2017.
- Lastensuojelun laatusuositus. STM:n julkaisuja 8/2019.
- LAPE-hankkeen sivut STM. https://stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
- Kaltoin kohdeltu lapsi. Käsikirja kaltoin kohdellun lapsen kanssa työskenteleville. 2015.
- Rönkkö, L. & Rytkönen, T. 2010: Monisäikeinen perhetyö.
- Vehviläinen, S. 2014: Ohjaustyön opas- yhteistyössä kohti toimijuutta.
- Järvinen,R., Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M. & Virolainen, A. 2012: Perheen parhaaksi
- Välimäki, H. 2012. Lastenkotinuorten kokemuksia omaohjaajuudesta kiintymyssuhteena.
- Laakso, R. 2009. Arjen rutiinit ja yllätykset - etnografia lastenkotityöstä. Acta Universitas Tamperensis 1444. Väitöskirja. SIVUT: 20-48, 70-84, 114-265. (löytyy verkosta ja kirjastosta)
- Reinikainen, S. 2009. Nuorisokodista maailmalle. Kokemuksia nuorisokodissa elämisestä ja aikuisiässä selviytymisestä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 224. SIVUT: 52-79, 84-89.
- Hovi-Pulsa, R. 2011. Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus. Itä-Suomen yliopisto, SIVUT: 29-32, 44-48, 69-92 ja 98-106.
- Alhanen, K. 2014. Vaarantunut lastensuojelu. Tutkimus lastensuojelujärjestelmän uhkatekijöistä. THL:n raportti 24.
- Sosiaalihuoltolain soveltamisopas (STM)
- Lastensuojelulaki ja sen uudistukset, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (ks. Finlex/Lastensuojelun käsikirja)
- Verkkosivut: Lastensuojelun käsikirja, Kasvun Kumppanit, Pesäpuu ry, Perhehoitoliitto jne.
- Tabulassa olevat perus- ja syventävät materiaalit
- Opiskelijan oman työskentelyn ja mielenkiinnon kannalta rakentuva kirjallisuus & lähteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
Lähiopetuskerrat: 9 x 8 h + Sijaishuollon seminaari 8 h + 2 x 4 h kontaktit = 88 h = n. 3 op
Itsenäinen työskentely 128 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: n. 2 op = 54 h
Ryhmätenttiin lukeminen 3 op = 81 h
Sisällön jaksotus
ETENEMINEN TEEMOINEEN:
ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2019 - 1. lähikerralle mukaan!
8.1. klo 9-12 Toteutus, orientaatio ja ennakkotehtävät; klo 13-15 Katsaus Lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun ajankohtaisiin teemoihin; klo 15 Arjessa Oy:n Sparrausryhmän info ja aloitus
15.1. klo 9-12 Moninaiset perheet; klo 13-16 Asiakasosallisuus ja kokemusasiantuntijuus; Monimuoto mukana. Minna
22.1. Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote: klo 9-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat
29.1. Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma klo 9-12; Välireflektio klo 13-16
5.2. Lastensuojelun avohuolto - kohti systeemistä ajattelua: klo 9-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat
12.2. klo 9-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen/ Välireflektio
HUOM!!! TI 18.2. KLO 13-16 Perhepalvelut - vierailijat
19.2. klo 9-11.15 Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot/Vanhemmuuden ja parisuhteen arviointi ja tukeminen. Minna; klo 12-16 Kaltoinkohdeltu lapsi -koulutus (juhlasali)
HUOM! PE 21.2. Hyviä juttuja sijaishuollosta -seminaari!
HUOM! TI 3.3. KLO 13-16 Välireflektio - itsenäinen ryhmätyöskentely ohjeiden mukaan
4.3. klo 9-16 Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö - yhteistyöpäivä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa
11.3. klo 9-12 Lapsiperheiden palveluiden laatu, kehittäminen ja tulevaisuus- seminaari; klo 13-15 Lopetus
MA 23.3. klo 13-16 JA TI 24.3. klo 9-12 KAKSIOSAINEN RYHMÄTENTTI
KE 15.4. klo 9-10.30 TENTTIPALAUTE (pakollinen opetuskerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempaa lastensuojelun osaamista omaavat tekevät HyväHot -hakemuksen, jonka pohjalta sovitaan osaamisen näyttö ja mahdollinen osallistuminen opintojaksolle. Osaamisen näyttö tapahtuu osallistumalla opetukseen jakamalla omaa osamistaan muille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Opintojakson aikana on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen "sparrausryhmään" Lastensuojelun yhteystyötahojen kanssa, jonka suunnittelette yhdessä heidän kanssaan. Arjessa Oy:n osalta info ja aloitus 9.1. lähikerran lopuksi!
Kansainvälisyys
Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 17SO-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia