Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja mielenterveystyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-33-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.10.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Santala
Ulla-Maija Takkunen
Opintojakso
7S-33

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi päihde- ja mielenterveystyössä
- osaa jäsentää sosionomin ammatillisuutta päihde- ja mielenterveys(kuntoutus)työssä
- osaa kuunnella ja ohjata asiakkaita palveluihin tarvelähtöisesti heidän elämäntilanteensa perusteella
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja käyttää eettistä harkintaa vaativissa asiakastilanteissa
2. Työorientaatiot ja menetelmät asiakkaan kohtaamisessa
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- Osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- Osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- Osaa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- Osaa käyttää yhteisöhoidollisia ja kuntouttavia työmenetelmiä asiakastyössä
- osaa soveltaa erilaisia yksilö- ja ryhmänohjausmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
3. Asiakastyön ja palvelujärjestelmän syventävä osaaminen
- tuntee päihde- ja mielenterveystyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
- Osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön palveluohjaustehtävissä
- Tuntee alan kansainvälistä keskustelua ja tutkimusta

Sisältö (Opintojakso)

- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Korvaushoito ja lääketieteellinen lähestymistapa
- Päihde- ja mielenterveystyötä ja -palveluita ohjaava lainsäädäntö
- Päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen työmuodot
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö

Aika ja paikka

ks lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetukseen perustuva suoritustapa
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 1-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/64888?code=7S-33-3007):
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Tabulasta.
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 1-5
E) Puheenpito Hyv/hyl


B. Itsenäinen suoritustapa. Arviointi perustuu seuraaviin osasuorituksiin:
A) Kirjallisuustentti 1-5:
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Tabulasta.
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 1-5
E) Puheenpito Hyv/hyl

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:

A. Kontaktiopetus. Edellytys osallistuminen jokaiseen opetuskertaan
Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, opintopiiri, asiakastapaaminen + seminaari.
B. Itsenäinen toteutus
Itsenäinen opiskelu & opintopiiri & opintokäynti

Oppimateriaalit

Löytyy Tabulasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:

A. Kontaktiopetus. Edellyttää osallistumista jokaiselle opetuskerralle (kokonaisuus yhteensä 216 tuntia)
Kontaktiopetus 70 tuntia
Asiakastyö 10 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 46 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 40 tuntia
Opintokäynti & raportit 40 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 10 tuntia
Mahdollisesti teatteri: https://tampereenteatteri.fi/naytelma/elling/

B. Itsenäinen toteutus (yhteensä 216 tuntia)
Kirjallisuuteen perehtyminen 80 tuntia
Opintopiirityöskentely 46 tuntia
Opintokäynti & raportti & palvelujärjestelmäanalyysitehtävä 80 tuntia
Puheenpito (maks 5 min video, suunnittelu ja valmistautuminen) 10 tuntia

Sisällön jaksotus

08.01.2020 09.00 - 12.00 Aloitus, totsu, ryhmäjaot. Orientaatioluennot sosiaalisesta päihde- ja mielenterveystyössä. Kaikille (17so & 18so) pakollinen aloituskerta.
13- 16 opintopiirityöskentelyn aloituskerta. Ryhmien normit, työjärjestys, aikataulut.

15.01.2020 09.00 - 12.00 Intensiivipäivä. A-kilta toiminta ja kokemusasiatuntijuus. Kartanon katu 4. https://tampereena-kilta.fi/
Klo 13 Sosiaalinen Sirkus, Sirkus Fokus http://www.sirkusfokus.fi/

22.01.2020
9 - 12.00 Sosiaalinen kuntoutus / Toipumisorientaatio/Ultsi
13- 16 palvelujärjestelmä (Juha)

29.01.2020 09.00 - 12.00 riippuvuus teema (Juha) +
13-16 Polamk aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen. Varaamme ajan tälle luennolle, mutta sille on vaihtoehtona myös opintopiirityöskentely, jos olette ao luennon aikaisemmin kuunnelleet.

05.02.2020 09.00 - 16.00 mt-teema (UMT)


12.02.2020 09.00 - 12.00 mt-teema (umt)
13- 16 Moniammatillinen toiminta / monitoimijuus (juha)

19.02.2020 09.00 - 16.00 (18aso) Mielenterveys- ja päihdetyön etiikka, Päihdeongelman luonne (juha)

04.03.2020 09.00 - 16.00 mt- teema (umt)

5.3 13- 16 Haittojen vähentäminen ja Korvaushoito

klo 19 Elling

11.03.2020 09.00 - 16.00 Oppimistehtäväreflektio ja päätöstilaisuus; (juha & umt)
,

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:

A. Kontaktiopetus. Edellytys osallistuminen jokaiseen kontaktikertaan
Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, asiakastapaaminen + seminaari.
B. Itsenäinen toteutus
Itsenäinen opiskelu & opintopiiri & opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

A-kilta ja muut opintokäynnit

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa päihde- ja mieleneterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijäki.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.

Siirry alkuun