Päihde- ja mielenterveystyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-33-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.10.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Juha Santala
- Ulla-Maija Takkunen
- Opintojakso
- 7S-33
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi päihde- ja mielenterveystyössä
- osaa jäsentää sosionomin ammatillisuutta päihde- ja mielenterveys(kuntoutus)työssä
- osaa kuunnella ja ohjata asiakkaita palveluihin tarvelähtöisesti heidän elämäntilanteensa perusteella
- osaa soveltaa sosiaalialan eettisiä periaatteita ja käyttää eettistä harkintaa vaativissa asiakastilanteissa
2. Työorientaatiot ja menetelmät asiakkaan kohtaamisessa
- ymmärtää mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien vaikutukset eri-ikäisille ihmisille ja heidän perheilleen
- osaa perustella ja soveltaa erilaisia työorientaatioita asiakaslähtöisesti
- Osaa kehittää ennaltaehkäisevää ja rakenteellista työtä sosionomin työtehtävissä
- Osaa käyttää puheeksioton ja varhaisen tuen menetelmiä
- Osaa huomioida lasten näkökulman ja perhelähtöisen työorientaation
- Osaa käyttää yhteisöhoidollisia ja kuntouttavia työmenetelmiä asiakastyössä
- osaa soveltaa erilaisia yksilö- ja ryhmänohjausmenetelmiä
- osaa toimia moniammatillisissa verkostoissa
3. Asiakastyön ja palvelujärjestelmän syventävä osaaminen
- tuntee päihde- ja mielenterveystyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
- Osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön palveluohjaustehtävissä
- Tuntee alan kansainvälistä keskustelua ja tutkimusta
Sisältö (Opintojakso)
- Eri-ikäisten päihde- ja mielenterveyshäiriöiden riskit ja haitat
- Korvaushoito ja lääketieteellinen lähestymistapa
- Päihde- ja mielenterveystyötä ja -palveluita ohjaava lainsäädäntö
- Päihde- ja mielenterveyskuntoutuksen työmuodot
- Vertaistuki, omaistyö ja kokemusasiantuntijuus
- Monitieteinen ja –ammatillinen yhteistyö
Aika ja paikka
ks lukujärjestys
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktiopetukseen perustuva suoritustapa
A) Kirjallisuus- ja luentotentti 1-5 (https://exam.tamk.fi/enroll/exam/64888?code=7S-33-3007):
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Tabulasta.
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 1-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
B. Itsenäinen suoritustapa. Arviointi perustuu seuraaviin osasuorituksiin:
A) Kirjallisuustentti 1-5:
Päihdetyön osuus
1) Ihan oikea ihme.
Kaipio, Kalevi ; Ruisniemi, Arja ; Vapaan alkoholistihuollon kannatusyhdistys. sivut 12-39 (osio1), sivut 124-137 (osiossa 6), sivut 176 - 183 (osio 8) Löytyy Tabulasta.
2) Päihdeongelman punaista lankaa etsimässä (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/101603/304saarnio.pdf?sequence= 1)
3) Särkelä, A. 1998. Lastuja kuntouttavan yhteisön teoriasta ja käytännöstä. Sosiaaliturva 1/1998. Huoltajasäätiö (https://drive.google.com/file/d/19LD_2DHYQZVj7dCiChTCUPfuknPj7922/view?usp=sharing)
4) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä , Suomen sosiaalipedagoginen seura ry.Kuopio, 2011 (https://drive.google.com/open?id=1A1L0VoeLJdTXxAy2FcZJyQ0swd59RvZO)
B)Mielenterveystyön luennot & materiaali; tehtävien tekeminen hyväksytysti
C Kirjallisuus opintopiiri hyv/hyl
D) Opintokäyntitehtävä; arviointi 1-5
E) Puheenpito Hyv/hyl
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:
A. Kontaktiopetus. Edellytys osallistuminen jokaiseen opetuskertaan
Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, opintopiiri, asiakastapaaminen + seminaari.
B. Itsenäinen toteutus
Itsenäinen opiskelu & opintopiiri & opintokäynti
Oppimateriaalit
Löytyy Tabulasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:
A. Kontaktiopetus. Edellyttää osallistumista jokaiselle opetuskerralle (kokonaisuus yhteensä 216 tuntia)
Kontaktiopetus 70 tuntia
Asiakastyö 10 tuntia
Kirjallisuusopintopiiri 46 tuntia
Kirjallisuus (sis. tentti) 40 tuntia
Opintokäynti & raportit 40 tuntia
Puheenpito (suunnittelu ja valmistautuminen) 10 tuntia
Mahdollisesti teatteri: https://tampereenteatteri.fi/naytelma/elling/
B. Itsenäinen toteutus (yhteensä 216 tuntia)
Kirjallisuuteen perehtyminen 80 tuntia
Opintopiirityöskentely 46 tuntia
Opintokäynti & raportti & palvelujärjestelmäanalyysitehtävä 80 tuntia
Puheenpito (maks 5 min video, suunnittelu ja valmistautuminen) 10 tuntia
Sisällön jaksotus
08.01.2020 09.00 - 12.00 Aloitus, totsu, ryhmäjaot. Orientaatioluennot sosiaalisesta päihde- ja mielenterveystyössä. Kaikille (17so & 18so) pakollinen aloituskerta.
13- 16 opintopiirityöskentelyn aloituskerta. Ryhmien normit, työjärjestys, aikataulut.
15.01.2020 09.00 - 12.00 Intensiivipäivä. A-kilta toiminta ja kokemusasiatuntijuus. Kartanon katu 4. https://tampereena-kilta.fi/
Klo 13 Sosiaalinen Sirkus, Sirkus Fokus http://www.sirkusfokus.fi/
22.01.2020
9 - 12.00 Sosiaalinen kuntoutus / Toipumisorientaatio/Ultsi
13- 16 palvelujärjestelmä (Juha)
29.01.2020 09.00 - 12.00 riippuvuus teema (Juha) +
13-16 Polamk aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen. Varaamme ajan tälle luennolle, mutta sille on vaihtoehtona myös opintopiirityöskentely, jos olette ao luennon aikaisemmin kuunnelleet.
05.02.2020 09.00 - 16.00 mt-teema (UMT)
12.02.2020 09.00 - 12.00 mt-teema (umt)
13- 16 Moniammatillinen toiminta / monitoimijuus (juha)
19.02.2020 09.00 - 16.00 (18aso) Mielenterveys- ja päihdetyön etiikka, Päihdeongelman luonne (juha)
04.03.2020 09.00 - 16.00 mt- teema (umt)
5.3 13- 16 Haittojen vähentäminen ja Korvaushoito
klo 19 Elling
11.03.2020 09.00 - 16.00 Oppimistehtäväreflektio ja päätöstilaisuus; (juha & umt)
,
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan on valittava kahdesta toteutustavasta:
A. Kontaktiopetus. Edellytys osallistuminen jokaiseen kontaktikertaan
Opintokäynti, kirjallisuuteen perehtyminen ja luennot, asiakastapaaminen + seminaari.
B. Itsenäinen toteutus
Itsenäinen opiskelu & opintopiiri & opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
A-kilta ja muut opintokäynnit
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan suoritukset eivät yllä tyydyttävälle tasolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa päihde- ja mieleneterveystyön peruskäsitteet ja osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna. Ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan päihde- ja mielenterveystyöntekijäki.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää päihde- ja mielenterveystyön ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa. Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia. Osaa valita erilaisia työmenetelmiä ja perustella valinnat. Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää päihde- ja mielenterveystyön laaja-alaisen kokonaisuuden ja niiden välisen suhteen. Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa ja reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan päihde- ja mielenterveystyöntekijänä. Ylin taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.