Globaali monikulttuurinen maailma (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL82-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 12.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.03.2020 - 15.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Nasrin Jinia
- Marjo Harju
- Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL82
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa globaaliin monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat sekä ymmärtää globaalin ja paikallisen merkityksen yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tarkastella ja edistää yhdenvertaisuutta ja antirasistista toimintaa yhteiskunnassa sekä jäsentää yhdenvertaisuuteen ja rasismiin liittyviä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa edistää arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa ja kehittää asiantuntemustaan monikulttuurisessa työssä. Opiskelija osaa jäsentää erilaisia näkökulmia hyvinvointiin ja terveyteen suomalaisessa monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla käsitellään teorioita ja näkökulmia, joilla globaali ja paikallinen liittyvät toisiinsa yhteiskunnassa ja minkälaisia yhdenvertaisuuden kysymyksiä tästä yhteydestä nousee. Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta rakenteisiin vaikuttamalla ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa. Opintojaksolla käsitellään erilaisia teoreettisia lähestymistapoja kulttuurien väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä. Opintojaksolla tutustutaan hyvinvointiin ja terveyteen monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.
Aika ja paikka
perjantai 6.3. opintojakson aloitus klo 9-12 Marjo Harju ja Nasrin Jinia
maanantai 23.3. klo 9-12 etäopetus zoomissa, Nasrin Jinia, Valomo-valmennys Essi Katila, Kölvi
keskiviikko 15.4. klo 9-12 kotoutuminen, opettajana Marjo Harju
ke 6.5. tentti Tabulassa, klo 9-12
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tentti 6.5. ja oppimispäiväkirjan palautus 10.5. mennessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
yksilötentti 70 % ja oppimispäiväkirja 30 %
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus: luennot, pienryhmätyöskentely ja oppimistehtävät
Sisällön jaksotus
Globaalin ja paikallisen yhteiskunnassa toisiinsa liittävät teoriat ja näkökulmat ja niistä esiin nousevat yhdenvertaisuuden kysymykset.
Erilaiset tavat edistää yhdenvertaisuutta vaikuttamalla rakenteisiin ja kehittämällä arvostavaa kohtaamista vuorovaikutuksessa.
Teoreettiset lähestymistavat kulttuurein väliseen kommunikaatioon monikulttuurisessa työssä ja työyhteisössä.
Hyvinvointi ja terveys monikulttuurisessa yhteiskunnassa tutkimustiedon, ammattilaisten tiedon ja kokemusasiantuntijatiedon näkökulmista.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.