Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun avohuollon ja sijaishuollon työmenetelmät ja -käytännöt (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00DV74-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 15.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
TK00DV74

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistumiskoulutuksen osallistuja syventää osaamistaan lapsi- ja perhelähtöisen lastensuojelun työmuodoista, -menetelmistä ja -käytännöistä.
Lastensuojelun avohuollon ja sijaishuollon työmenetelmät ja -käytännöt opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa perustella teoreettisesti lastensuojelun avohuollon ja sijaishuollon lähestymistapoja ja työmenetelmiä.
Hän kykenee liittämään menetelmätyöskentelyn osaksi asiakasprosessia, osoittaa konkreettisesti hallitsevansa menetelmien perustellun käyttämisen, osaa tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja arvioi työmenetelmän käyttöä suhteessa oman työpaikan toimintaan, osaamiseen ja toimintakulttuuriin.
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja kykenee valitsemaan käyttöönsä näyttöön perustuvan asiakastyön työmenetelmän tai hyvän käytännön.

Sisältö (Opintojakso)

Lastensuojelun avohuollon ja sijaishuollon työmenetelmät ja käytännöt opintojaksolla perehdytään lastensuojelutyön ammatillisen menetelmäosaamisen teoreettisiin ja käytännöllisiin ulottuvuuksiin. Lisäksi opintojaksolla perehdytään erityisesti avohuollon ja sijaishuollon työmenetelmiin ja hyviin käytäntöihin.
Opintojakson oppimistehtävä toimii erikoistumiskoulutuksen lastensuojelutyön menetelmäopintojen yhteenvetona. Opiskelijoiden valitsemia ja esittelemiä työmenetelmiä ja lähestymistapoja jaetaan ja arvioidaan yhdessä lähiopetuksen työpajoissa sekä loppuseminaarissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa nimetä lapsi- ja perhelähtöisen avo- ja sijaishuollon teoreettisia työorientaatioita, työmuotoja, -menetelmiä ja -käytänteitä, jotka ovat vanhentuneita tai ajankohtaisen toimintakulttuurin kanssa ristiriidassa
- osaa kuvailla pintapuolisesti ja perustelematta avo- ja sijaishuollon työorientaatioita, menetelmiä ja käytänteitä, joilla ei ole yhteyksiä omaan osaamiseen, asiakasprosessiin yleisesti ja oman työpaikan toimintakulttuuriin
- osaa kuvailla asiakastyön työmenetelmää tai hyvää käytäntöä, joka ei tue asiakastyötä avo- ja sijaishuollon kentällä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä ajankohtaisia ja itselleen uusia lapsi- ja perhelähtöisen avo- ja sijaishuollon teoreettisia työorientaatioita, työmuotoja, -menetelmiä ja -käytänteitä
- osaa kuvailla avo- ja sijaishuollon työorientaatioita, menetelmiä ja käytänteitä sekä niiden yhteyksiä omaan osaamiseen, asiakasprosessiin yleisesti sekä oman työpaikan toimintakulttuuriin
- osaa kuvailla valitsemaansa itselleen uutta asiakastyön työmenetelmää tai hyvää käytäntöä omassa työssään

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja teoreettisesti perustella ajankohtaisten ja vaikuttavien lastensuojelun avo- ja sijaishuollon lähestymistapojen ja työmenetelmien merkityksiä laadukkaan lapsi- ja perhelähtöisen työn perustana
- osaa teoreettisesti perustellen soveltaa ja analysoida vaikuttavien avo- ja sijaishuollon työorientaatioiden ja menetelmien roolia ja merkitystä osana yleistä laadukasta sekä lapsi- ja perhelähtöistä asiakasprosessia, omaa osaamistaan sekä työpaikan toimintakulttuuria
- osaa perustella teoreettisesti sekä soveltaa valitsemansa näyttöön perustuvan asiakastyön menetelmän tai hyvän käytännön roolia omassa työssään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa teoriaan pohjautuen analysoida, soveltaa ja kriittisesti tarkastella ajankohtaisten ja vaikuttavien lastensuojelun avo- ja sijaishuollon lähestymistapojen ja työmenetelmien merkityksiä laadukkaan lapsi- ja perhelähtöisen työn perustana
- osaa teoreettisesti ja kriittisesti analysoiden tarkastella vaikuttavien avo- ja sijaishuollon työorientaatioiden ja menetelmien merkitystä osana yleistä laadukasta sekä lapsi- ja perhelähtöistä asiakasprosessia, sekä kehittää näitä hyödyntäen oman osaamisensa ja työpaikan toimintakulttuurin laatua ja vaikuttavuutta
- osaa arvioida kriittisesti oman osaamisensa ja/tai työpaikan toimintakulttuurin kehittämistarpeita ja valita teoreettisesti perustellen niitä kehittävän näyttöön perustuvan asiakastyön menetelmän tai hyvän käytännön

Siirry alkuun