Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat asiakastyön menetelmät ja käytännöt lastensuojelutyössä (2op)

Toteutuksen tunnus: TK00DV68-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 26.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
TK00DV68

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Erikoistumiskoulutukseen osallistuva syventää osaamistaan voimaantumiseen ja valtaistumiseen sekä voimavaralähtöiseen ja ratkaisujen hakemiseen perustuvasta asiakastyöstä. Tarkastelussa painottuu muun muassa ilmaisujen osallisuus, osallistuminen ja osallistaminen merkityksen jäsentäminen asiakastyön käytännöissä. Osallistuja tutustuu kokemusasiantuntijatoimintaan. Lisäksi osallistuja syventää osaamistaan käsitteistä dialogi ja reflektio ja osaa soveltaa asiakastyössä dialogisia ja reflektiivisiä työkäytäntöjä.
- Erikoistumiskoulutuksen osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson osaamissisällöt
- Opintojaksolla jäsennetään ilmaisuja voimaantuminen ja valtaistuminen, voimavaralähtöisyys ja ratkaisulähtöisyys, osallisuus, osallistuminen ja osallistaminen sekä dialogi ja reflektio. Lisäksi analysoidaan, mitä mainitut lähtökohdat merkitsevät lasten-suojelun työmuodoissa, menetelmissä ja -käytännöissä. Opintojaksolla syvennetään osaamista kohtaamistaidoista sekä työntekijän ja asiakkaan/ asiakkaiden vastavuovuoroisuuteen perustuvasta työskentelystä (mm. kunnioitus, arvostus ja luottamus sekä yhteistoiminta lastensuojelun asiakastyössä).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvät keskeiset periaatteet
- osaa määritellä kokemusasiantuntijuuden keskeiset periaatteet ja käytänteet
- osaa määritellä omassa työssään olevat keskeiset kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvä seikat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytäntöjä asikastyössä
- osaa arvioida ja soveltaa kokemusasiantuntijatoiminnan roolia asiakastyössä ja -prosesseissa
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytänteitä oman työnsä näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa analysoida ja tarkastella kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä eri tasoilla aina asiakasprosesseista rakenteisiin
- osaa analysoida kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuden liittyviä tekijöitä oman työnsä näkökulmasta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävien ja täydennettävien oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen läsnäolo lähiopetuskerroilla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa nimetä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja toimintatapoja
- osaa nimetä kokemusasiantuntijuuteen liittyviä periaatteita
- osaa nimetä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä asioita oman työnsä näkökulmasta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa määritellä kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvät keskeiset periaatteet
- osaa määritellä kokemusasiantuntijuuden keskeiset periaatteet ja käytänteet
- osaa määritellä omassa työssään olevat keskeiset kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyvä seikat

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytäntöjä asikastyössä
- osaa arvioida ja soveltaa kokemusasiantuntijatoiminnan roolia asiakastyössä ja -prosesseissa
- osaa soveltaa kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä periaatteita ja käytänteitä oman työnsä näkökulmasta

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa analysoida ja tarkastella kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä eri tasoilla aina asiakasprosesseista rakenteisiin
- osaa analysoida kriittisesti kohtaamiseen ja osallisuuden liittyviä tekijöitä oman työnsä näkökulmasta

Siirry alkuun