Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät (8 op)

Toteutuksen tunnus: TK00DQ04-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 11.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Juha Santala
Maria Maljanen
Anne Kivimäki
Mari Vikman
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Mari Vikman
Opintojakso
TK00DQ04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.

Sisältö (Opintojakso)

Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu helmi-, maalis-, huhti- ja toukokuun opiskelupäivissä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Menetelmätehtävien tekeminen seuraavasti:
- Lapset puheeksi -ennakkotehtävän palautus 11.2.2021 mennessä
- Menetelmätehtävän materiaalin palautus 15.3.2021 mennessä
- Motivoivan keskustelun ennakkotehtävän tekeminen 19.4.2021 mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Flipped learning (ennakkotehtävät oppitunneille)
- Pienryhmätyöskentely
- Oppimistehtävä
- Simulaatio
- Keholliset harjoitukset

Oppimateriaalit

Opetussuunnitelman mukainen kirjallisuus, ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali

- Hietaharju, P & Nuuttila, M. 2016. Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
- Noppari, E., Kiiltomäki, A.& Pesonen, A. 2007. Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
- Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
- Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. & Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö.
- Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki,M & Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
- Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. 2008. Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi. Helsinki.
- Mental Health Promotion Glossary

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 8 op = 216 h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu helmi-, maalis-, huhti- ja toukokuun opiskelupäivissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Siirry alkuun