Lämpö- ja virtausoppi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EI68-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2020 - 09.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 15.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
- Opettajat
- Jari Puranen
- Vastuuhenkilö
- Jari Puranen
- Ryhmät
-
20I254Sähköinen talotekniikka
- Opintojakso
- 5N00EI68
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää
- lämpöopin peruskäsitteet
Opiskelija osaa
- pelkistää lämpöön ja fluideihin sekä niiden virtauksiin liittyvän ilmiön suureiksi ja niiden välisiksi lainalaisuuksiksi ja tuottaa laskennallisia ennusteita suureyhtälöiden avulla halutuille suureille
- esittää ongelmiin perustellun ratkaisun teknis-luonnontieteellisistä lähtökohdista
- ilmoittaa ilman kosteuden laskennallisesti eri tavoin
- arvioida termodynaamisen systeemin tilaa laskennallisesti
Opiskelija ymmärtää
- lämmön, fluidien ja niiden virtausten merkityksen koneiden ja laitteiden toiminnassa
Sisältö (Opintojakso)
ilman kosteus, lämpölaajeneminen, lämpöenergia, kalorimetria, lämmön ja kosteuden siirtyminen, diffuusio, termodynamiikka, fluidien mekaniikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Mekaniikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa käyttää lämpöopin ja virtausmekaniikan suureita, yksiköitä ja kaavoja. Opiskelija pystyy ratkaisemaan esimerkkien kaltaisia ongelmia tai opiskelija tarvitsee laskemiseen erityistä tukea. Opiskelija pystyy arvioimaan saamansa tuloksen oikeellisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja pystyy lämpö- ja virtausopin mallien avulla ratkaisemaan ongelmia, joita ei ole aiemmin nähnyt.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa täsmällisesti. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan haastavampiin ongelmiin ja osaa analysoida saamansa tuloksen oikeellisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu tentistä ja tabulaharjoituksista saataviin pisteisiin. Moodlen kotitehtävistä saa maksimissaan 50 pistettä ja tentistä maksimissaan 50 pistettä. Läpipääsyraja on 40 pistettä, parhaan arvosanan raja on 90 pistettä. Osioiden pisteet voivat poiketa tästä, mutta loppuarvioinnissa pisteet skaalataan niin, että maksimipistemäärä on 100.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, etäopetus, demonstraatiot, harjoitustehtävät, laskentaharjoitukset, videot, itsenäinen opiskelu.
Oppimateriaalit
- Opettajan materiaali.
- Fysiikan ja talotekniikan alan oppikirjat.
- Sähköiset aineominaisuustietokannat.
- Momentti 1 - Insinöörifysiikka, Inkinen ja Tuohi, Otava (ei pakollinen).
- Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka (ei pakollinen).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30 tuntia lähi- tai etäopetusta, noin 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei pysty osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aiheissa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää lämpö- ja virtausopin perussuureita, yksiköitä ja yhtälöitä. Opiskelija osaa esimerkkien avulla
- laskea tilavuus- ja massavirran sekä virtausnopeuden putkivirtauksessa
- lämpöenergian ja -tehon lämmityksessä tai jäähdytyksessä ja olomuodon muutoksessa
- seinärakenteen lämmönläpäisykertoimen
- käyttää lämmönsiirron mekanismien peruskaavoja
- ratkaista Bernoullin yhtälön sovelluksen
- laskea suhteellisen ja absoluuttisen kosteuden ja tiivistyvän vesihöyryn määrän.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja ratkaista lämpö- ja virtausopin mallien avulla esimerkkejä monimutkaisempia ongelmia. Opiskelijan palauttamat ratkaisut eivät ole täydellisiä, niistä puuttuu perusteluja, tai tuloksien oikeellisuutta ei ole arvioitu läpinäkyvästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa esittää ratkaisunsa selvästi ja täsmällisesti perustellen. Opiskelija osaa yhdistää opintojakson eri osa-alueita tai soveltaa niitä erityisen vaativaan ongelmaan. Opiskelija osaa arvioida saamansa tuloksen oikeellisuutta.