Controlling Methods (3 cr)
Code: 5S00BL99-3007
General information
- Enrolment period
- 02.07.2020 - 11.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.08.2020 - 03.12.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Electrical and Automation Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
Objectives (course unit)
The students know
- the principles of control in different processes
- how to form a model of a feedback control circuit
- how to analyse the behaviour of a control circuit with the help of a model
- how to tune a controller
- how to evaluate the control
- how to apply feed forward, ratio and cascade controls.
Content (course unit)
PID-controller, the behaviour and stability of feedback control system. Design and tuning methods for PID. Feed forward. Raito and cascade controls.
Prerequisites (course unit)
Basics of Control Engineering
Location and time
1.9.- 3.12.2020, TAMK, Kuntokatu 3, Tampere
Exam schedules
Lopputentti ke 25.11.2020 klo 9:15 tilassa B5-20
Kurssin uusintatenttien ajankohdat (päivitetty 7.12.2020):
1. uusinta ke 16.12.2020
2. uusinta tammikuussa 2021
Uusintatentit kattavat koko opintojakson sisällön.
Evaluation methods and criteria
Assessment is based on assignments shown in tests, remote and calculation solutions with following grades:
- Final test 30 p. (minime 5 p.)
- Remote assignment, 3 pcs, total 12 p.
- Calculation assignment, total 8 p.
Solution examples are given in lesson by teacher or students. Assignments returned after this are not accepted.
Grades and point limits: 1 = 20 p; 2 = 26 p; 3 = 32 p; 4 = 48 p; 5 = 44 p;
Exceptions have to be discussed literally with the teacher in the beginning of the course.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lessons, exercises, practical assignments
Learning materials
Seborg - Edgar - Mellichamp - Doyle: Process Dynamics and Control, 3rd Edition, Wiley 2011. Chapters 7 and 10-14.
Student workload
32 hours contact lessons and 48 hours self-studies
Content scheduling
Based on chapters in the book Process Dynamics and Control
Chapter 7. Feedback Controllers
(Chapters 8 and 9 outside of the course theme)
Chapter 10. Dynamic Behavior and Stability of Closed-Loop Control Systems
Chapter 11. PID Controller Design, Tuning, and Troubleshooting
Chapter 12. Control Strategies
Chapter 13. Frequency Response Analysis and Control System Design
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osoita riittävän hyvää osaamista opintojakson ydinasioista ja/tai hän ei täytä kaikkia opintojaksolle asetettuja suoritus- ja läsnäolovaatimuksia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteita erilaisissa prosesseissa sekä osaa muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin. Opiskelija on tehnyt joitakin annetuista laskuharjoituksista sekä suorittanut ja raportoinut osan Matlab-etätehtävistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa edellisen kohdan lisäksi tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla sekä virittää säätimen. Opiskelija on tehnyt laskuharjoituksia sekä suorittanut ja raportoinut Matlab-etätehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osallistuu oppitunneille sekä osoittaa mielenkiintoa aihetta kohtaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa edellisten kohtien lisäksi analysoida säädön hyvyyttä ja soveltaa taajuusvasteanalyysiä. Opiskelija on tehnyt pääosan laskuharjoituksista sekä suorittanut ja raportoinut Matlab-etätehtävät hyvin. Opiskelija osallistuu oppitunneille sekä osoittaa aktiivisesti mielenkiintoa aihetta kohtaan.