Puu- ja teräsrakenteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00BL21-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 20.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusmestari
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuudet. Hän osaa laskea kuormitukset mitoitaa yksinkertaisen puupalkin ja -pilarin. Hän tuntee puurakentamisen tavanomaiset liitostavat
Opiskelija saa kokonaiskuvan siitä mitä teräsrakenteisen talon rakentamisprosessissa tapahtuu alkaen rakentamispäätöksestä ja päätyen valmiin talon luovutukseen. Opiskelija ymmärtää erilaisten runkovaihtoehtojen toimintaperiaatteet ja osaa jäykistää tavanomaiset teräsrakenteet. Opiskelija tuntee markkinoilla olevat terästuotteet. Opiskelija tuntee teräksen korroosionesto- ja palosuojausmenetelmät. Opiskelija tuntee konepajavalmistuksen ja rungon asennuksen vaiheet.
Sisältö (Opintojakso)
Puun lujuus ym. luokitukset. Palkit. Pylväät. Levy- ym. jäykisteet. Naulaliitoksen mitoitus.
Teräksen suunnitteluperusteet. Rakenteiden jäykistäminen. Liitostyypit. Mitoitusperusteet. Pintakäsittely. Palosuojausmenetelmät. Valmistus. Asennus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Puutentti opintojakson puolivälin jälkeen erikseen sovittuna ajankohtana. Terästentti opintojakson lopussa. Uusinnat ja korotukset yleisillä uusintatenttikerroilla 2020. Uusinnoissa voi suorittaa sekä puu- että terästentin tai vain puutentin tai vain terästentin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisällöstä on noin 2/3 puuta, 1/3 terästä. Arvosana muodostuu puutentin ja terästentin yhteistuloksesta.
Hyväksytyn kokonaisarvosanan saa, jos sekä puuosio että teräsosio on suoritettu hyväksytysti.
Puutentti arvioidaan vain jos, puuosion luentojen läsnäolo on vähintään 2/3 pidetyistä puutunneista.
Terästentti arvioidaan vain, jos teräsosion luentojen läsnäolo on vähintään 2/3 pidetyistä terästunneista
Uusinnoissa voi suorittaa sekä puu- että terästentin tai vain puutentin tai vain terästentin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, itsenäinen opiskelu, harjoitukset, tentti.
Oppimateriaalit
Tunneilla jaettava materiaali. Puurakenteiden lyhennetty suunnitteluohje. Teräsrakenteet 2013-sähköinen materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sisällöstä on noin 2/3 puuta, 1/3 terästä.
Sisällön jaksotus
1. Puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuuksien tunteminen
2. Tavanmukaisten puurakenteiden toiminta ja mitoitus eurokoodilla eri rasitusmuodoille
3. Puurakenteiden liitostapojen tunteminen
4. Opiskelija saa kokonaiskuvan siitä mitä teräsrakenteisen talon rakentamisprosessissa tapahtuu alkaen rakentamispäätöksestä ja päätyen valmiin talon luovutukseen
5. Opiskelija tuntee markkinoilla olevat terästuotteet
6. Opiskelija tuntee konepajavalmistuksen ja rungon asennuksen vaiheet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla opiskellaan juuri olennaisimmat perusasiat puurakenteiden eurokoodi mitoituksesta ja teräsrakentamisesta yleisesti
Kansainvälisyys
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää läsnäolovaatimuksen, mutta arviointikriteerit 1-5 eivät täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.