Siirry suoraan sisältöön

Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00FF02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 26.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Maija Koivunen
Minna Niemi
Opintojakso
TK00FF02

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistuja
1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja
yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan

Sisältö (Opintojakso)

- Monialaisen tutkimustiedon hyödyntäminen
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
- Palvelujen taloudellisuus, laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
- Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.

Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Aika ja paikka

Lähipäivä 26.11.2020 klo 8.30-16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja. Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.

Oppimateriaalit

-Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyt-tämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asi-akkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kun-nallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkit-tua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökul-masta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
-Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
-Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden ar-viointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavis-sa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
-Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
-Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Hel-sinki: Tietosanoma Oy.
-Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampe-re.
-Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
-Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
-Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
-Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
-Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mah-dollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jy-väskylä
-Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
-Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaa-jille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
-Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehit-tämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakou-lun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
-Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalai-nen lääkäriseura Duodecim.
-Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universita-tis Tamperensis 2145.
-Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
-Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asi-akkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskerto-mukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf

Sisällön jaksotus

Opintojakson osaamissisällöt:
Monialaisen palveluohjauksen tutkimustiedon hyödyntäminen
•Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
•Palvelujen laatu, tuloksellisuus, taloudellisuus ja vaikuttavuus
•Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävänä on laatia portfolio. Portfolion tarkoituksena on oman kehittymisen ymmärtäminen, arvioiminen, hahmottaminen ja kuvaaminen. Palveluohjauksen portfolioon opiskelija kokoaa erikoistumiskoulutuksen ajan oman asiakas- ja palveluohjauksen asiantuntijuuden kehittymisen reflektoiden. Portfolion kootaan itselle mielekkäistä oppimiskokemuksista, oman kehittymisen virstanpylväistä, kokemuksista, suorituksista sekä näytteistä omasta osaamisesta. Portfoliossa opiskelija tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa suunnitella niihin perusteltuja ratkaisuja.

Siirry alkuun