Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: TK00FF02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 26.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Maija Koivunen
- Minna Niemi
- Opintojakso
- TK00FF02
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Erikoistuja
1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja
yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä asiakaslähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan
Sisältö (Opintojakso)
- Monialaisen tutkimustiedon hyödyntäminen
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
- Palvelujen taloudellisuus, laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
- Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytty
Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Aika ja paikka
Lähipäivä 26.11.2020 klo 8.30-16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja. Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.
Oppimateriaalit
-Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyt-tämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asi-akkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kun-nallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkit-tua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökul-masta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
-Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
-Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden ar-viointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavis-sa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
-Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
-Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Hel-sinki: Tietosanoma Oy.
-Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampe-re.
-Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
-Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
-Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
-Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
-Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mah-dollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jy-väskylä
-Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
-Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaa-jille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
-Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehit-tämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakou-lun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
-Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalai-nen lääkäriseura Duodecim.
-Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universita-tis Tamperensis 2145.
-Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
-Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asi-akkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskerto-mukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamissisällöt:
Monialaisen palveluohjauksen tutkimustiedon hyödyntäminen
•Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
•Palvelujen laatu, tuloksellisuus, taloudellisuus ja vaikuttavuus
•Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistehtävänä on laatia portfolio. Portfolion tarkoituksena on oman kehittymisen ymmärtäminen, arvioiminen, hahmottaminen ja kuvaaminen. Palveluohjauksen portfolioon opiskelija kokoaa erikoistumiskoulutuksen ajan oman asiakas- ja palveluohjauksen asiantuntijuuden kehittymisen reflektoiden. Portfolion kootaan itselle mielekkäistä oppimiskokemuksista, oman kehittymisen virstanpylväistä, kokemuksista, suorituksista sekä näytteistä omasta osaamisesta. Portfoliossa opiskelija tunnistaa työelämän kehittämistarpeita ja osaa suunnitella niihin perusteltuja ratkaisuja.