Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 12.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Paula Turtiainen
Vastuuhenkilö
Paula Turtiainen
Opintojakso
7K00EV58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö (Opintojakso)

- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Muistilappu-ryhmätentti 23.4.2020 ja uusintatentit vk 19 ja vk 22

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä-, pienryhmä- ja itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja,verkkokeskustelu, verkkokurssi, vierailut

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324)

s. 14 – 182:
Luvut
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä

THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä: https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus.

Duodecimin koulutuskokonaisuus Oppiportista: Terveydenhuollon asiakaspalvelu

Luentomuistiinpanot

Ainoastaan Vuorovaikutus-osuuden suoritaville tenttimateriaali:

Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Tuntimuistiinpanot


Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h= 135h

Sisällön jaksotus

Osa 1 : Teoria: muistilappu-ryhmätentti (hylätty-5)
Etiikka ja media -yksilötehtävä (hyväksytty / hylätty)
Ihmiskäsitys -pienryhmätehtävä (hyväksytty / hylätty)
Seminaaritehtävä(hyväksytty/ hylätty) (100% läsnäolo)

Seminaari-, ihmiskäsitys- ja yksilötehtävä voivat vaikuttaa arviointiin plussana tai miinuksena

Koulutuskokonaisuus Duodecimin Oppiportista Terveydenhuollon asiakaspalvelu (hylätty /suoritettu)

Osa 2: Pienryhmätyöskentely (100% läsnäolo) (hyväksytty/hylätty)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Pakollinen läsnäolo orientaatiotunnilla, pienryhmätyöskentelyssä (PBL) ja seminaarissa.

AIKATAULUTUS

Aikataulutus
14.1.2020 : Orientaatio (läsnäolovelvollisuus 100%) ja luento
27.1. 2020:Etiikan teorioita, Ihmiskäsitys-pienryhmätehtävä
12.2.2020: Ihmiskäsitys, pienryhmätehtävän purku, Etiikka luento
13.2.2020 : Etiikka luento, seminaaritehtävään valmistautumisaikaa
18.3.2020: Pienryhmä aloituskerta klo 16-17.30 (läsnäolovelvollisuus 100%)
26.3.2020 : Pienryhmän purku klo 16-17.30 (läsnäolovelvollisuus 100%)
30.3.2020 klo 16.00 Pienryhmätyöskenteyyn kuuluva tutustumiskäynti MLL-toimintaan.
on Laivapuiston perhetalo, Tiiliruukinkatu 1 (läsnäolovelvollisuus 100%)
1.4.2020: Ammatillisesta vuorovaikutuksesta, Haastavat vuorovaikutustilanteet
2.4.2020 : Tutustuminen Setan toimintaan klo 14.00-16.00
16.4.2020: Vuorovaikutukseen liittyvää luentoa, seminaaritehtävien esitykset (läsnäolovelvollisuus 100%)
23.4.2020 Kertausta 2h, Muistilappuryhmätentti klo 17.30

Siirry alkuun