Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2020 - 01.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.09.2020 - 25.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole.
Kurssin tehtävien täydennys tarpeen mukaan opettajan kanssa sovittavalla tavalla tai osallistuminen toiselle totteutukselle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyö:
Ohjausosaamisen video ja siitä tehty ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen itsearviointi. Itsearviointi ja osallistuminen voivat vaikuttaa henkilökohtaisella tasolla esseen numeeriseen arviointiin( eli ryhmän jäsenille voi tulla eri numero itsearvioinnin sekä osallistumisen tasosta riippuen).
Jos opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöhön, hänen nimeään ei laiteta raporttiin ja hän osallistuu tällöin toiselle toteutukselle.
Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa. Numeerinen arviointi 0-5.
Vertaisarviointi:
Huolellisesti ja perustelluilla argumenteilla tehdyllä vertaisarvioinnilla voi olla rajatapauksissa nostava vaikutus arvosanaan.
Verkkokurssien tehtävien palautus xxx mennessä. Verkkokurssit arvioidaan hyväksytty/hylätty.
(paitsi verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen video/ryhmäessee arvioidaan numeraalisesti)
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty
Kurssin kokonaisarvosanan saamiseen vaikuttaa kurssin kaikkien tehtävien tekeminen tehtävänannon mukaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssin oppimisympäristö sijaitsee Tuni Moodlessa.
Toteutussuunnitelma ja lukujärjestys voivat päivittyä ennen orientaatiota.
Verkkotyöskentely, kirjallinen työ ryhmätyöskentelynä, ohjaustehtävä ryhmätyönä (videon ja esseen tekeminen) itsenäinen työskentely, vertaisarviointi.
Oppimateriaalit
• Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus?
Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
• Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja
terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
• Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus,
2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
• Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-
hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
• Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
• Kaikki tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 teoria: orientaatio ja tehtävien ohjeistuksien antaminen 2h-4h. Toteutuksen orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus. Orientaatio tapahtuu Teams tai zoom ympäristössä.
Ohjausosaamisen tehtävien esitykset etäseminaarina (läsnäolovelvollisuus)
Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja 2h
Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 3 op=81h
Sisällön jaksotus
Osa 1. Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä
Ryhmätyö (4-5 henkilöä):
1. Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa (video). Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan joko osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä.
2. Ohjausosaamisen essee /ryhmäraportti erillisen ohjeen mukaan. Tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa. Kirjallisen itsearvioinnin tekeminen.
3 . Videon vertaisarviointi suullisesti esityseminaarissa sekä esseen vertaisarviointi yhdelle ryhmälle kirjallisesti.
Esseen palautuspäivä ja vertaisarvioinnin palautuspäivä täydentyvät moodleen
Yksilönä/ryhmänä tehtävät verkkokurssit (mukaellen SotePeda):
Poikkeuksena on verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen tehtävä.
1.Verkkovuorovaikutusosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
2. Verkko-ohjausosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
Verkkokurssit ja kaikki tehtävät valmiina viimeistään: XXX
OSA 2: Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä, kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä.
Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workshoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan kirjoitusviestinnän opettajan ohjeistuksella toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
- ei osallistu pakollisiin orientaatiokertaan ja/tai seminaaripäivään
- Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
- Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
- Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
- ei tiedä ohjaamisen keskeisiä teorioita ja käsitteitä
- ei tunnista keskeisiä ohjaustyön menetelmiä
- ei tunnista sähköisiä ohjausmateriaaleja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan.
• Osallistuu ryhmätöihin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ,oivaltavasti sekä
soveltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin
-osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti