Aikuisten fysioterapia 2, teoria (11 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA28-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2019 - 30.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 11 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne-Marja Hammar
- Petteri Väkiparta
- Hannu Järvinen
- Hanna Sahinoja
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Ilkka Piiroinen
- Pirjo Lehto
- Anne-Marie Lehtonen
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
- Anna-Riikka Keihäs
- Vastuuhenkilö
- Ilkka Piiroinen
- Opintojakso
- 7F00BA28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- on selvillä tyypillisimmistä sydän- ja verenkiertoelinten sairauksista ja niiden aiheuttamista muutoksista ihmisen liikkumiseen ja toimintaan,
- osaa pre- ja postoperatiivisen fysioterapian periaatteet,
- osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa,
- tuntee keskeiset hengityselinsairaudet ja hengitykseen liittyviä ongelmia sekä osaa ohjata muuttunutta hengitystoimintaa,
- tietää tyypillisimpien neurologisten sairauksien syntymekanismit ja patofysiologian,
- tietää neurologisen potilaan liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja,
- ymmärtää mielenterveysongelmien vaikutuksia arjen toimintaan,
- tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan,
- tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa aikuisten sairauksissa.
- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa opiskelussa
Sisältö (Opintojakso)
- sydänfysioterapia
- leikkauspotilaan pre- ja postoperatiivinen fysioterapia
- hengitysfysioterapia
- neurologinen fysioterapia
- lääketieteelliset kysymykset aikuisen ihmisen kannalta
- traumaattinen kriisi ja vaikeasti sairaan ihmisen kohtaaminen
- erilaiset mielenterveyden ongelmat
- hyperventilaatio
- ruumiillisen voimavaratutkimisen periaatteet
- psykosomaattiset oireet
- erilaisten olotilojen ilmeneminen kehossa
- ratkaisukeskeinen lähestymistapa
- motivaatioteoria
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- sosiaaliturvajärjestelmä
- ravitsemus ja diabetes, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä
- painonhallinnan ohjaus
Aika ja paikka
Opinnot alkavat 7.1.2020 ja jatkuvat 31.5.2020 saakka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hengitys teoriakoe on 27.1.2020.
Sydän tentti netissä helmikuussa 2020.
Neurologisen potilaan fysioterapia teorian alkukoe on 22.1.2020 ja teoriakoe 20.2.2020.
Psyfyn teoriakoe on 5.3.2020.
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2020 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengitys ja neurologiseen osuuteen on 27.3.2020 klo 12.30-14.00.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla. Aikuisten fysioterapian teoriasta on kolme välikoetta 1) teoriavälikoe; sydän/hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia ja 3) teoriakoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan nmeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaari, opetuskeskustelut ja
reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL)
Oppimateriaalit
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Pryor-Prasad 2002. 3.painos ja 4 painos 2008, 2009. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone. Tai aiempi painos Pryor-Webber. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Reese Nancy. 1999. Muscle and Sensory Testing.
Stokes. 1998. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Kuikka ym. 2002. Kliininen neuropsykologia.Wsoy.
Carr- Shepherd. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden udelleenoppimisohjelma.
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. 2005. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaus. Omaisten ohjausmateriaali aivoverenkierohäiriöpotilaan verbaalisen ohjauksen tueksi. htt://www.pshp.fi/proke/pirke/AVH/index.htm
Gjelsvik B. 2008. The Bobath Concept in Adult Neurology
Juntunen ym.2008. Kliininen kognitiivinen neurotiede, aivot ja ajattelu.
Aivoverenkiertohäiriöpotilaan kuntoutumisesta ja fysioterapiasta. 2008. Ft05- opiskelijoiden julkaisu.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Monsen 1992. Psykodynaaminen fysioterapia. Otava. Keuruu.
Talvitie 1999. Fysioterapia. Kappale: Mielenterveyttä tukeva fysioterapia. s. 157-
Bunkan 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Resursorientert kroppsundersokelse og behandling.
Dropsy 1988. Den harmoniska kroppen.
Isohanni ym. 1996. Perusterveydenhuollon psykiatria. Duodecim.
Jalka polkee, mieli notkee. Liikunta mielenterveyden tukena. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu.
Lepola ym. 2002. Psykiatria. WSOY. Porvoo.
Payne R . Relaxation techniques. Churchill Livingstone.
Roxendal 1987. Ett helhetsperspektiv – sjukgymnastik inom framtiden.
Roxendal- Nordwall 2001. Tre BAS- skalor. Body Awareness Scale. BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaget. Studentlitteratur. Lund. Sweden.
Roxendal-Winberg 2002. Levande människa. Basal kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och kultur.
Vilen ym. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WS Bookwell Oy. Juva.
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Sisällön jaksotus
Lähiopetus alkaa ma 7.1.2020 ja jatkuu pe 31.5.2020 asti. Urheiluloma on viikko 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 6.4.2020 ja jatkuu viisi viikkoa aina 8.5.2020 saakka. Lähiopetus jatkuu taas ma 11.5.2020.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on ti 24.3.2019 klo 12.30-15.30. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 6.4.2020.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta sekä mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vain osittain vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti ja luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.