Physiotherapy for Adults 2, Theory (11 cr)
Code: 7F00BA28-3006
General information
- Enrolment period
- 01.11.2019 - 30.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 11 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Anne-Marja Hammar
- Petteri Väkiparta
- Hannu Järvinen
- Hanna Sahinoja
- Jaana Sahlsten
- Maria Maljanen
- Ilkka Piiroinen
- Pirjo Lehto
- Anne-Marie Lehtonen
- Liisa Mannisenmäki
- Tiina Pystynen
- Anna-Riikka Keihäs
- Person in charge
- Ilkka Piiroinen
- Course
- 7F00BA28
Objectives (course unit)
Students
- are aware of the most typical heart and blood circulation diseases and the changes caused by therapy in the patient’s movement and functional ability
- know the principles of pre-and postoperative physiotherapy
- can assess the patient’s physical resources and challenges
- know the most typical respiratory diseases and problems and are able to instruct corrections in the patient’s respiratory functions
- know the development and pathophysiology of the most typical neurological diseases
- know the assessment methods of the movement and working ability of a neurological patient
- understand the effects of mental health problems to everyday life
- know different interactional approaches and know how to guide the patient to find solutions and find their own resources
- know different kinds of motivating approaches and how to implement them
- know the effects of medication in typical diseases of adult patients
- take into account different viewpoints in therapy
- are able to utilize data and communication technology in studying physiotherapy
Content (course unit)
- physiotherapy in heart problems
- pre-and postoperative physiotherapy of surgical patients
- physiotherapy in respiratory problems
- physiotherapy in neurologic problems
- medical issues of adult patients
- traumatic crisis and seriously ill patients
- different mental health problems
- hyperventilation
- principles of physical resource examination
- psychosomatic symptoms
- different conditions of the human body
- solution based approach
- theory of motivation
- required medication
- social security system
- nutrition and diabetes, coronary heart disease and metabolic syndrome
- guidance of weight control
Location and time
Opinnot alkavat 7.1.2020 ja jatkuvat 31.5.2020 saakka.
Exam schedules
Hengitys teoriakoe on 27.1.2020.
Sydän tentti netissä helmikuussa 2020.
Neurologisen potilaan fysioterapia teorian alkukoe on 22.1.2020 ja teoriakoe 20.2.2020.
Psyfyn teoriakoe on 5.3.2020.
Teoriavälikokeiden uusinnat olisi hyvä tehdä kevään 2020 uusintakoepäivinä.
Yhteinen uusintakoepäivä hengitys ja neurologiseen osuuteen on 27.3.2020 klo 12.30-14.00.
Assessment methods and criteria
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla. Aikuisten fysioterapian teoriasta on kolme välikoetta 1) teoriavälikoe; sydän/hengitys, 2) teoriavälikoe; neurologinen fysioterapia ja 3) teoriakoe; psyfy, jotka kaikki arvioidaan nmeerisesti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaari, opetuskeskustelut ja
reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL)
Learning materials
Sydänliiton julkaisut :
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta.2006.
Sepelvaltimotauti ja liikunta .2006.
Sydämen siirto ja liikunta. 2006
Sydämen vajaatoiminta ja liikunta, 2006.
Sydänpotilaan suorituskyvyn arviointi, 2007.
Synnynnäiset sydänviat ja liikunta, 2008.
Sepelvaltimokuntoutujankäsikirja, 2006
Pollock-Smith: Heart disease and rehabilitation. Human kinetics. ISBN 0-87322-977-0
Durstine, Moore . 2003. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities
Pryor-Prasad 2002. 3.painos ja 4 painos 2008, 2009. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems. Adults and pediatric. Churchill Livingstone. Tai aiempi painos Pryor-Webber. Physiotherapy for respiratory and cardiac problems
Davies 2000. Steps to follow. Springer Verlag.
Forsbom ym. 2001. Aivovauriopotilaan kuntoutus. Tammer-Paino Oy Tampere.
Davies .1990. Right in the middle. Springer Verlag.
Davies.1994. Starting again. Springer Verlag.
Reese Nancy. 1999. Muscle and Sensory Testing.
Stokes. 1998. Neurological physiotherapy.
Stokes. 2004. Physical Management in Neurological Rehabilitation.
Kuikka ym. 2002. Kliininen neuropsykologia.Wsoy.
Carr- Shepherd. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden udelleenoppimisohjelma.
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri. 2005. Aivoverenkiertohäiriöpotilaan ohjaus. Omaisten ohjausmateriaali aivoverenkierohäiriöpotilaan verbaalisen ohjauksen tueksi. htt://www.pshp.fi/proke/pirke/AVH/index.htm
Gjelsvik B. 2008. The Bobath Concept in Adult Neurology
Juntunen ym.2008. Kliininen kognitiivinen neurotiede, aivot ja ajattelu.
Aivoverenkiertohäiriöpotilaan kuntoutumisesta ja fysioterapiasta. 2008. Ft05- opiskelijoiden julkaisu.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) Jalat ja terveys. Duodecim.
Lehto, Telaranta (toim) 2002. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu. PIRAMK:n julkaisusarja.
Lehto, Telaranta (toim) 2003. Tekonivelpotilaan hoito uudistuu osa 2. PIRAMK:n
julkaisusarja.
Hankela (toim.) 2007. Tekonivelpotilaan hoidon kehittäminen on tuottanut tulosta. PIRAMK-julkaisusarja.
Kalso & Vainio. 2002. Kipu.
Sailo & Vartti (toim.) 2000. Kivunhoito.
Wall. 2000. Kivun anatomia.
Monsen 1992. Psykodynaaminen fysioterapia. Otava. Keuruu.
Talvitie 1999. Fysioterapia. Kappale: Mielenterveyttä tukeva fysioterapia. s. 157-
Bunkan 1996. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. Resursorientert kroppsundersokelse og behandling.
Dropsy 1988. Den harmoniska kroppen.
Isohanni ym. 1996. Perusterveydenhuollon psykiatria. Duodecim.
Jalka polkee, mieli notkee. Liikunta mielenterveyden tukena. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu.
Lepola ym. 2002. Psykiatria. WSOY. Porvoo.
Payne R . Relaxation techniques. Churchill Livingstone.
Roxendal 1987. Ett helhetsperspektiv – sjukgymnastik inom framtiden.
Roxendal- Nordwall 2001. Tre BAS- skalor. Body Awareness Scale. BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaget. Studentlitteratur. Lund. Sweden.
Roxendal-Winberg 2002. Levande människa. Basal kroppskännedom för rörelse och vila. Natur och kultur.
Vilen ym. 2002. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WS Bookwell Oy. Juva.
Tuominen Pipsa 2008. Musiikki fysioterapeutin työvälineenä Opinnäytetyö. Piramk.
Lääkehoito lähihoitajan työssä 2009. Edita
Turvallinen lääkehoito. WSOY
Content scheduling
Lähiopetus alkaa ma 7.1.2020 ja jatkuu pe 31.5.2020 asti. Urheiluloma on viikko 9.
Ohjattu harjoittelu alkaa ma 6.4.2020 ja jatkuu viisi viikkoa aina 8.5.2020 saakka. Lähiopetus jatkuu taas ma 11.5.2020.
Completion alternatives
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille
Practical training and working life cooperation
Ohjaajakokous on ti 24.3.2019 klo 12.30-15.30. Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 6.4.2020.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä.
Opiskelija laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia sydän- ja hengitysfysioterapiasta, neurologisen kuntoutujan fysioterapiasta sekä mielenterveysongelmaisten fysioterapiasta ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vain osittain vuorovaikutustaitojaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija jäsentää fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti ja luovasti ja tarkoituksenmukaisesti sydän-, hengitys-, neurologian ja mielenterveysongelmaisten fysioterapian alueilla. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.