Aikuisten fysioterapia 1, teoria (9 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EB58-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 42
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marja-Leena Lähteenmäki
- Anne-Marja Hammar
- Hannu Järvinen
- Juho Tiili
- Laura Hilden
- Maarit Keskinen
- Pirjo Lehto
- Liisa Mannisenmäki
- Anna-Riikka Keihäs
- Vastuuhenkilö
- Laura Hilden
- Opintojakso
- 7F00EB58
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja ymmärtää niiden anatomian, patofysiologian (red flags) ja biomekaniikan potilaan työ- ja toimintakyky ympäristössä,
- osaa analysoida potilaan liikkumis- ja toimintakyvyssä tapahtunutta muutosta,
- tietää tutkimisen periaatteet (erotusdiagnostiikka) ja keinot muiden terveydenhuollon ammattilaisten konsultointimahdollisuuksiin,
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin tuki- ja liikuntaelimistön potilaan fysioterapiassa
- pystyy kliiniseen päättelyyn ja reflektiiviseen toimintaan määrittäessä tuki- ja liikuntaelimistö potilaan kipua/ongelmaa
- tietää nivelmobilisoinnin periaatteet ja keskeiset käsitteet,
- tietää terapeuttisuuden elementtejä yksilö- ja ryhmäfysioterapiassa,
- tietää eri terapiamuotoja ja tuntee niiden vaikutusten teoreettisia perusteluja,
- ymmärtää kivun eri ilmiöt sekä kykenee arvioimaan kivun luokitukset,
- tietää kipulääkkeiden ja mielialalääkkeiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.
Sisältö (Opintojakso)
- tuki- ja liikuntaelinten fysioterapia
- kivun arviointitavat
- fysioterapian periaatteet kivun hallinnassa
- nivelmobilisoinnin periaatteet
- fysikaalinen terapia ja elektroterapia
- fysiikan peruskäsitteet fysikaalisen terapia ja elektroterapian kannalta
- lääketiede
- lääkeaineoppi erikseen määritellyiltä osin
- kuvantaminen
- ICF, International Classification of Functioning
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojakson suorittamisen edellytyksenä ovat ensimmäisen vuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian opintojen hyväksytty suorittaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain .
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 10.08.2020 - 18.12.2020.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Elektroterapia + US koe
Fysioterapian teoriavälikoe (alaraaja ja selkä)
Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.
Fysioterapian yhteenvetokoe: viikolla 51
Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaari, tentit ja kirjalliset tehtävät. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL).
Oppimateriaalit
Lääketiede ja lääkehoito/Hammar: luentomateriaalit Tabulassa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.
Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn,2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy.Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki Hannu, Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Magee, 2006 , Orthopedic physical assesment. Saunder
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapialehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapialehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapialehti 2/2014: Kipu
Fysioterapialehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni
Sisällön jaksotus
Teorialuennot ja tutoristunnot ovat pakolliset.
Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa. Seminaari arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Väliteoriakokeet arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Fysiikan osaamisen näyttö arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Elektroterapian ja US:n koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on pakollinen kaikille opiskelijoille.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaajakokous on 17.9.2020 . Kokous on pakollinen kaikille opiskelijoille, jotka aloittavat harjoittelun 11.11.2019.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Perustiedoissa on runsaasti puutteita, irrallisuutta ja/tai virheellisyyksiä. Fysioterapiatiedon käyttö on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vain osittain vuorovaikutustaitojaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.