Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2019 - 24.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.02.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heidi Valtatie
Anne Partanen
Vastuuhenkilö
Heidi Valtatie
Opintojakso
7K00EV58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö (Opintojakso)

- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti ma 16.3 klo 10.15-11.45 ryhmätenttinä.
Uusintakokeiden ajankohdat tarkentuvat opintojakson alussa.Uusintakoe tehdään yksilötenttinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Osallistuminen harjoituksiin koululla: hyväksytty/hylätty
- Pienryhmätyöskentely: hyväksytty/hylätty
- opettajan osoittamat tehtävät: hyväksytty/hylätty
- Tentti ryhmätenttinä: arvointi numeraalisesti 1-5
-osallistuminen opintokäyntiin 10.2 tai 18.2.
-osallistuminen genomiseminaariin 12.3 klo 8.30-15

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opintokäynnit, harjoitukset, ryhmänohjausharjoitukset, oppimispäiväkirja, tabulatehtävät, argumentaatioharjoitukset

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324)
s. 14 – 182:
Luvut
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.

THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä:
https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus

Lisäksi tunneilla osoitettu materiaali

Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.

Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012


Oppimateriaali tarkentuu vielä opintojakson alkuun mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 : Teoria: Ryhmätentti
Osa 2: Pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokäynti Tampereen näkövammaiset 10.2 tai 18.2. Opiskelija osallistuu jompaan kumpaan kertaan. Osallistuminen on pakollista.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutuu 3.2.-16.3.2020.
Läsnäolovelvoite seuraavilla lähiopetuskerroilla:
Orientaatio ma 3.2 klo 10.15-11.45.
Opintokäynti Tampereen näkövammaiset 10.2 tai 18.2 klo 13-15. Opiskelija osallistuu jompaan kumpaan kertaan. Osallistuminen on pakollista.
Pakollinen osallistuminen genomiseminaariin 12.3 klo 8.30-15
Pienryhmätunnit joko ryhmässä A tai B.

Siirry alkuun