Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 07.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.01.2020 - 23.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Markkanen
Sanna Nisula
Vastuuhenkilö
Ulla Markkanen
Opintojakso
7K00EV58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö (Opintojakso)

- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Muistilappu-ryhmätentti 19.2.2020 uusintatentti 1. yksilötenttinä vk:lla 12/2020 examissa ja uusintatentti 2. vk:lla 16/2020 examissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä-, pienryhmä- ja itsenäinen työskentely, oppimispäiväkirja,verkkokeskustelu, verkkokurssit, vierailut

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324)

s. 14 – 182:
Luvut
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä

THL:n verkkokoulutus: Monikultuurisuus asiakastyössä: https://verkkokoulut.thl.fi/web/monikulttuurisuus. Verkkokoulutuksesta tehdään oppimispäiväkirja / muistiinpanot pienryhmätyöskentelytunnille 16.1. Oppimispäiväkirja on pääsylippu pienryhmätyöskentelyn tunnille.

Duodecimin koulutuskokonaisuus Oppiportista: Terveydenhuollon asiakaspalvelu

Lisäksi tunneilla osoitettu materiaali


Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h= 135h

Sisällön jaksotus

Osa 1 : Teoria: muistilappu-ryhmätentti ks. yllä, oppimispäiväkirja Tampereen näkövammaiset ry:n vierailusta (hyväksytty/ hylätty), Etiikka ja media -yksilötehtävä (hyväksytty / hylätty), Ihmiskäsitys -pienryhmätehtävä (hyväksytty / hylätty), Minikonferenssi (hyväksytty/ hylätty) ja koulutuskokonaisuus Duodecimin Oppiportista Terveydenhuollon asiakaspalvelu (hylätty /suoritettu)

Osa 2: Pienryhmätyöskentely (100% läsnäolo): Viriketoiminnan järjestäminen Päivätoiminta aktiiviin; Monikulttuurinen hoitotyö -pienryhmätyöskentely sisältäen oppimispäiväkirjan verkkokurssista. Molemmista purku 14.2.2020.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotunnin yhteydessä.
Pakollinen läsnäolo orientaatiotunnilla, Päivätoiminta Aktiivin esittelytunnilla (2h), Tampereen seudun näkövammaiset ry:n opintokäynnillä (2h), Ryhmien A ja B tunneilla sekä pienryhmätyöskentelyn tunneilla. Etiikka ja media -yksilötehtävä ja Duodecimin koulutuskokonaisuus Oppiportista (Terveydenhuollon asiakaspalvelu) tulee suorittaa sovitussa aikataulussa (18.2. mennessä) hyväksytysti. Ihmiskäsitys -pienryhmätehtävästä ja minikonferenssista poissaolo korvattava hyväksytysti yksilötehtävillä.

Siirry alkuun