Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.04.2020 - 17.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.04.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heidi Valtatie
Heimo Outinen
Vastuuhenkilö
Heimo Outinen
Ryhmät
20ASH1
Sairaanhoitaja, monimuoto kevät 2020
Opintojakso
7K00EV58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö (Opintojakso)

- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti pidetään suullisena tenttinä 28.5.2020. Tentin käytännöistä annetaan erilliset ohjeet kurssin aikana.
Uusinnat järjestetään syyslukaudella 2020, erikseen ilmoitettuna aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriaosuudesta on suullinen tentti, joka arvioidaan asteikolla hylätty - K5
Toteutuksen arvioinnin edellytyksenä on, että kurssilla annetut tehtävät on palautettu sovittuun aikarajaan mennessä ja hyväksytyllä tasolla suoritettu.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo ja hyvä valmistautuminen keskusteluihin sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutus toteutetaan etäopiskeluna. Opetusmenetelminä käytetään etäluentoja, luentotallenteita, pienryhmätyöskentelyä etäyhteyksien avulla, itsenäistä työskentelyä sekä tabulatehtäviä.

Etiikan osuudesta on pidetty etiikan perusteita käsittelevä seminaari jo aikaisemmin kevätlukukaudella 2020.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.(sivut s. 14-182 ja 277-324) Kirja on nyt käytettävissä e-versiona ja löytyy linkkeineen Andor-hakupalvelusta.
s. 14 – 182:
Luvut:
1. Johdanto
2. Hoitotyön etiikan perusta
3. Etiikan teoriaa
4. Eettinen ongelmanratkaisu
5. Eettiset ongelma-alueet hoitotyössä
6. Eettisesti erilaiset hoitokäytännöt
7. Potilasta ja hoitotyötä koskevat eettiset lähtökohdat
8. Eettiset ohjeet osana ammatillista etiikkaa
s. 277 – 324:
Luvut:
14. Ikääntyneiden hoitotyön etiikka
15. Etiikka kuolevan potilaan hoitotyössä

Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys : Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017. Tiivistelmä ja tulokset s.55-76.

Lisäksi tunneilla ja verkkomatriaalina kurssin aikana osittetu materiaali.

Oheismateriaali:
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2008
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Osa 2: Tehtävät
Osa 3: Pienryhmätyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutuu 24.4-31.5.2020.

Siirry alkuun