Siirry suoraan sisältöön

Finnish for Foreigners 2 (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK83-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 07.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 22.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Environmental Engineering
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
20 - 25
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Marja Oksanen
Vastuuhenkilö
Marja Oksanen
Opintojakso
5N00EK83

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kurssin suoritettuaan, opiskelija ääntää suomea kohtuullisen hyvin. Hän osaa kertoa tyypillisestä päivästään, kodistaan, omasta vaatetuksestaan sekä vaatteiden ostamisesta . Hän osaa kertoa myös matkustamisesta ja liikkumisesta sekä säästä. Näistä asioista hän kykenee myös käymään lyhyitä keskusteluja ja ymmärtää niitä koskevia yksinkertaisia tekstejä.

Sisältö (Opintojakso)

Suomenkielen perusasioina verbityypit ja sijamuodot astevaihteluineen, rakenneharjoituksia, ääntämisharjoituksia, sanastoharjoituksia, keskustelu- ja näytelmäharjoituksia, kuullun ymmärtämisharjoituksia, luetun ymmärtämisharjoituksia, kirjoitusharjoituksia.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Finnish for Foreigners 1 tai vastaava kurssi tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa jotakin tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on varsin suppeaa, ja sekä kirjoitettua että puhuttua tuotosta on osittain vaikeaa ymmärtää. Opiskelijalle tuottaa vaikeuksia käydä yksinkertaistakaan keskustelua suomeksi. Myös opiskelijan puutteellinen ääntäminen saattaa hankaloittaa viestityn asian ymmärtämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee siis kurssitehtävänsäkin aikataulun mukaan. Hän selviytyy kutakuinkin tavallisista kurssiin kuuluvista pikku keskusteluista. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä kotiinsa, matkustamiseen tai vaatteisiin liittyviä tekstejä ja ääntää suomea ymmärrettävästi. Opiskelijan äidinkielen vaikutuksen voi huomata niin ääntämisessä kuin tekstirakenteessakin, mutta se ei vaikeuta viestin ymmärtämistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa sekä muodostaa yleensä kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia kuvauksia tai kertomuksia ja hyödyntää oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä. Hän ymmärtää, kuinka tärkeä suomen kielen taito on Suomeen työllistymisessä.

Aika ja paikka

Periods 3 & 4 on Mondays at 8.15 - 9.45 in the class room B6-30.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Oral tests in the week 17, written test 27.4., retake 4.5.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Continuous assessment based on classwork (activity, presence, completed exercises). To pass the course minimum attendance 80 % is required.
Final exam has two parts:
A Written test (listening comprehension + reading comprehension + writing + structure tasks) = 40 % of the course grade
B Oral test in small groups = 60 % of the course grade
Very good class activity may improve the course grade (according to the final exam result).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

contact teaching, activating written tasks, study conversation, discussion exercises, learning simulation and games, process writing, collaborative learning, exercises, learning diary, videos made by students

Oppimateriaalit

Textbook with exercises: Kristiina Kuparinen - Terhi Tapaninen - Karoliina Kuisma: "SUN SUOMI".
Materials made by the teacher and e-materials linked on course-Tabula.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Two lessons per week plus quite much independent work at home. 3 ects = 81 hours work.

Sisällön jaksotus

According to the textbook.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

No.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

No.

Kansainvälisyys

The whole group is international! :o)

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have attended contact lessons less than 80 % . They have not completed course assignments because of lack of or activity or gained skills. Their ability to communicate in Finnish is insignificant and limited to make understanding possible.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have been able to complete all the assignments acceptably. They can tell about few of the achieved course contents, but their expression stays limited: both spoken and written language is partly hard to understand. It is difficult for them to take part to a simple discussion. Also their incomplete pronunciation may cause difficulties to understand their speech.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have an active attitude towards studying Finnish language showing that by completing course tasks according to the schedule. They are able to cope in most achieved oral course exercises. Students are able to write short texts about their home, travelling or clothes in Finnish and are able to pronounce Finnish clearly enough. Students’ mother tongue may have an effect in pronunciation and/or sentence structure, but it doesn’t cause problems to understand the meaning of messages.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have a positive and active attitude towards learning language. They can pronounce Finnish distinctively and are able to use suitable and varied expressions in achieved course exercises using grammar mostly correct way. Students can participate a conversation asking and responding to questions about topics studied in the course. They can write simple descriptions or stories and recombine words and phrases into new sentences. They understand the importance of good Finnish language skills to get a job in Finland.

Siirry alkuun